Sülük Tedavisi (Hirudoterapi)

Sülük Tedavisi Uygulanan Hasta

Doğada yirmiden fazla sülük cinsi vardır. Ancak sülük tedavisi kapsamında her sülük kullanılmaz. Tedavi amacıyla kullanılan sülüklere tıbbi sülük denilir. Sülük tedavisi (Hirudoterapi) için ülkemizde en sık kullanılan sülük türü Hirudo verbana’dır. Bu tür nesli tükenmekte olan hayvanlar arasında kabul edilir.

Sülük Tedavisi Nedir? Nasıl Yapılır?

Sülük tedavisi tıbbi sülükler kullanılarak yapılan biyoterapi yöntemlerinden biridir. Tıbbi sülük uygulaması halk arasında bilindiği gibi sülüğün fazla kanı emmesi işlemi değildir. Sülüğün esas etkisi, kanını emdiği kişiye ürettiği enzimleri vermesiyle gerçekleşir.

Bu nedenle tıbbi sülük tedavisi için biyoenjektör tedavisi demek yanlış olmayacaktır. Tedavi maksadına göre sülüğün nereye konulacağına tedaviyi yapan hekim karar verir. Sülüğün serbestçe dolaşıp istediği yere tutunmasına izin verilmez. Sülüğün cilde tutunduğu yerde hasta ufak bir sinek ısırığı hissi alır, bazı hastalar bunu minik bir elektrik çarpması olarak tanımlar. Ancak bu his geçicidir. Çünkü sülük salgıladığı enzimlerle o bölgede anestezi etkisi (uyuşturma) yapar.

Sülük bir bölgeye tutunduktan sonra başka bir bölgeye hareket etmez. Sadece tutunduğu yerde emme hareketi yapar ve bu sırada bir sıvı salgılar. Sülüğün cildinden salınan bu sıvı kozmetik alanda yara bakım ve tedavisi süreçlerinde kullanılır.

Sülük tedavisi yaklaşık 30 ila 45 dk arasında gerçekleşir. Sülük kan emmeyi bırakmadan önce kendi ürettiği enzimlerden bazılarını kanını emdiği kişiye adeta enjekte eder.

Bu safhaya medikal safha denir ve bu nedenle sülük emme işlemine kendisi bırakıncaya kadar müsaade edilir. Ancak bu süre bir saati aşmış ise o zaman müdahale edilerek işlem tedaviyi yapan hekim tarafından sonlandırılabilir.

Sülük Tedavisi Faydaları Nelerdir? Hangi Hastalıklara İyi Gelir?

Tıbbi sülük tedavisi sülüğün kendi enzimlerini kanını emdiği kişiye enjekte ettiği bir biyoterapi yöntemidir. Sülüklerin ürettiği enzimlerin sayısı 100’den fazladır. Bu nedenle ehil ve tecrübeli kişilerce uygulandığında çok geniş yelpazede hastalığın tedavisinde etki gösterir.

Dünya Sağlık Örgütü tarafından da tedavi maksadıyla kullanılabilecek ilaçlar kategorisinde yer alan sülükler özellikle;

• Ağrının giderilmesi,
  • İnflamasyonun azaltılması,
  • Dolaşım yetmezliklerinin düzeltilmesi,
  • Kas ve eklem ağrılarının (boyun ağrısı, bel, diz ağrısı gibi) giderilmesinde,
  • Varis tedavisi kapsamında,
  • Ani görme ve işitme kayıplarında,
  • Kulak çınlaması (tinnitus),
  • Baş ağrısı ve yüz felci gibi alanlarda yoğun olarak tercih edilir.
Sülük uygulaması sonrasında hastalar tarafından genellikle ağrı şikayetinin azaldığı ve hastanın rahatladığı yönünde sülük tedavisi yorumları yapıldığı görülmüştür. Hastalarımız tarafından tedavi sonrasında beyan edilen sülük tedavisi yorumları ve görüşleri  ZGHolistic Clinic ailesi için çok kıymetlidir.

Sülük Tedavisi Kaç Seans Yapılmalı?

Sülük tedavisi genellikle tek seanslık bir tedavi değildir. Ağrı tedavilerinde ve kronik rahatsızlıklarda tekrarlayan uygulamalara ihtiyaç duyulur. Sülük tedavisinin ne kadar ve ne sıklıkta yapılacağına hastanın durumuna göre uzman hekimler karar verir.

İlk kez sülük uygulanan hastalarda tedaviye genellikle az sayıda ve küçük sülüklerle başlamak daha uygundur. Tekrarlayan uygulamalarda doz (sülük sayı ve büyüklüğü) kademeli olarak arttırılır. Uygulanacak sülük tedavisi seans sayısı hastaya ve hastanın rahatsızlık durumuna göre değişebilir.

Yüze Sülük Tedavisi Yapılır Mı?

İhtiyaç halinde yüze sülük tedavisi uygulanabilir. Yüz bölgesinde kullanılan sülükler kullanım amacına göre değişkenlik göstermekle birlikte genellikle küçük boy sülüklerdir. Yüze sülük tedavisi özellikle başağrısı, kısmi yüz felci ve kulak çınlaması için veya kozmetik amaçla yapılır.

Sülük Tedavisi Zararlı Mı?

ZGHolistic Clinic olarak benimsediğimiz en önemli prensiplerimizden birisi ve aynı zamanda tıbbın da ilk maddesi olan “önce zarar verme” ilkesidir. Ankara merkezli kliniğimizde  herhangi bir hastamıza zarar vereceğini düşündüğümüz tedavi ve/veya uygulamalar  yapılmaz.

Ancak her tedavinin olması muhtemel ama istenmeyen bazı yan etkileri olabilir ki biz bu durumları komplikasyon olarak ifade ediyoruz. Sülük tedavisi zararları olarak bahsedilen, istenmeyen ama görülebilen etkileri;

• Uygulanan bölgede kızarıklık,
  • Morarma,
  • Kaşıntı,
  • Kanama fazlalığı şeklinde sıralayabiliriz.

ZGHolistic Clinic Sağlık Bakanlığı’ndan onaylı bir tıbbi sülük tedavi ünitesine sahiptir. Kliniğimizde sülük tedavisi fiyatları kullanılan sülük sayısına göre değil seans ücreti olarak uygulanır. Sülük tedavisi kapsamında ayrıntılı bilgi almak ve uygun fiyatlardan faydalanmak için bizimle iletişime geçebilirsiniz.

Doç. Dr. Kenan ŞENER