Fibromiyalji (Kas Romatizması)

Kas Romatizması ve Fibromiyalji

Fibromiyalji hastalığı yaygın bilinen ismiyle kas romatizmasına sahip kişilerin çoğunluğu için farmakolojik (ilaçlarla) tedavinin temeli olmaya devam etse de, son kanıtlar en uygun müdahalenin farmakolojik olmayan tedavileri, özellikle egzersiz ve bilişsel davranış terapisini de içeren bir yaklaşım olduğunu göstermektedir.

Aslında, Amerikan Ağrı Derneği Fibromiyalji Paneli, eğitim, bilişsel davranış stratejileri, beden eğitimi ve fibromiyalji tedavisi için ilaçlar da dahil olmak üzere multidisipliner bir klinik yaklaşım önerir.

Fibromiyalji Nedir? Neden Olur?

Fibromiyalji, yaygın ağrılı hassas noktalarıyla ile karakterize sebebi bilinmeyen, kronik, eklem dışı bir ağrı sendromudur. Uyku bozukluğu, yorgunluk, baş ağrısı, sabah sertliği, parestezi ve kaygı ile karşımıza çıkan birçok sistemi tutan bir hastalıktır.

Başlangıçta fibrozit olarak adlandırılan hastalık, enflamasyonun bir parçası olmadığı ortaya çıktığında ismi fibromiyalji (kas romatizması) olarak değiştirildi. Fibromiyalji hastalığı ABD’de sıklığı, Amerikan Romatoloji Koleji (ACR), 1990 kriterlerine göre kadınlarda %3,4 erkeklerde ise %0,5 olarak bildirilmiştir.

Şu ana kadar bilgiler ışığında fibromiyaljinin nasıl ortaya çıktığı konusu belirsizdir. Aile bireylerinde fibromiyalji görülmesi genetik yatkınlığı düşündürmektedir. Çevresel ve psikolojik faktörler hastalığın belirtilerine katkıda bulunabilmektedir.

Mevcut patogenez teorileri merkezi sensitizasyon ve hipotalamik-hipofiz-adrenal eksen düzensizliğini içermektedir ki bu da işin karmaşıklığını arttırmaktadır. Bununla birlikte, daha fazla araştırmaya ihtiyaç vardır.

Fibromiyalji Belirtileri Nelerdir? Kimlerde Görülür?

Fibromyalji belirtileri; en az üç aydır devam eden kronik ağrı ve 18 spesifik bölgedeki özel noktanın 11’inde ağrılı noktaların varlığıdır. Buna eşlik eden belirtiler ise kaygı bozukluğu, bilişsel güçlükler, tutukluk, halsizlik, baş ağrısı, vücutta karıncalanma / uyuşma hissi, uyku bozukluğu gibi bulgulardır.

Temel başvuru nedenleri çok noktada ağrı, halsizlik ve uyku sorunu varlığıdır. Ağrı bel ağrısı şeklinde olup kalçalara ve bacaklara yayılan tarzdadır.

Fibromiyalji belirtileri sıklıkla 20-50 yaş arası kadınlarda görülür, ancak erkeklerde, çocuklarda ve yaşlılarda da az da olsa görülmesi de şaşırtmamalıdır.

Fibromiyalji Hangi Hastalıklarla Karıştırılır?

Ayırıcı tanıda, miyofasial ağrı sendromu, kronik yorgunluk sendromu ve hipotroidizme dikkat edilmelidir. Miyofasyal ağrı sendromu belli ve bölgesel kaslarda ağrılı ve hassas alanlarla karakterizedir. Lokalizedir, herhangi bir sistemik belirti yoktur. Fizik muayenede hassas (tetik) ağrı noktaları saptanmaktadır.

Fibromiyalji ağrı noktaları

Fibromiyalji ağrı noktaları vücutta simetrik olma eğilimindedir. Boyun, göğüs, omuzlar, kalçalar ve dizlerin etrafında hem belin üstünde hem de altında bulunurlar. Hassas nokta, doktor tırnaklarını beyaza çevirmek için yeterli kuvvetle bastırdığında tam olarak o bölgede ağrıya neden olmalıdır. Basılan tam noktada acı vermesi karakteristiktir.

Fibromiyalji ağrı noktaları 18 adettir;
  • Alt boyun bölgesi
  • Göğsün üst kenarı (2.kaburga hizası)
  • Boynun arkası
  • Omuzların arkası
  • Kolda dirseğe yakın bölge (dirsek dışı yan bölge)
  • Başın arkasındaki ense kökü bölgesi
  • Kalça büyük torakenter çevresi
  • Kalçanın üst dış kısmı
  • Dizin iç yanı

Fibromiyalji Nasıl Geçer? Tedavi Yöntemleri Nelerdir?

Fibromiyalji tedavisi kapsamında, ne yazık ki günümüz bilgileri ışığında tam anlamıyla bir tedaviden söz etmek mümkün değildir. Aslında, Amerikan Ağrı Derneği Fibromiyalji Paneli, fibromiyalji tedavisi için eğitim, bilişsel davranış stratejileri, beden eğitimi ve ilaçlar içeren multidisipliner bir klinik yaklaşım önerir.

Bu nedenle bu hastalarda öncelikle hastalığa zemin hazırlayan etkenlerin ortadan kaldırılması ya da hafifletilmesi, egzersizi de içeren düzenli hareketlerin teşviki, sağlıklı beslenmenin sağlanması, düzenli uyku hali ve motivasyonun güçlendirilmesi çok önemlidir.

Fizik tedavi için bazı yaklaşımların da yararı elbette tartışılmazdır. Ağrıların azaltılması amacıyla da tıp hekimi kontrolünde ozon, akupunktur, karyopraktik gibi tamamlayıcı tedaviler; yoga, tai chi, masaj terapisi, magnetik terapi, tetik noktalara enjeksiyon, biyofeedback gibi uygulamalar ile fitoterapik ve apiterapik ürünlerin kullanımı da destek ve takviye yönünden önerilebilmektedir.

Halihazırda fibromiyalji tedavisi için ABD Gıda ve İlaç İdaresi (FDA) tarafından onaylanmış ilaç olmamasına rağmen, her ne kadar yararlı olduğu tartışılsa bile hastalarda ağrı, uyku kalitesi ve kendilerini rahat hissetmeleri için antidepresan türü ilaçların tavsiye edildiği de bir gerçektir.

ZGHolistic Clinic, fibromiyalji hastalarına “bütüncül” bir yaklaşımla hastaya/hastalığına özgü beslenme, egzersiz, hareket, uyku düzenlenmesi, motivasyonun arttırılması ve fitoterapi / apiterapi destek ürünleri ve GETAT uygulamaları (akupunktur, ozon, vb.) içeren  özgün bir seçenek sunmaktadır.
Doç.Dr. Kenan Şener

Fibromiyalji tedavisi hakkında ayrıntılı bilgi ve indirimli fiyatlarla randevu almak ve diğer hizmet alanlarımızı öğrenmek için ZGHolistic Clinic iletişim sayfası üzerinden bizimle irtibata geçebilirsiniz.