PMS (Adet Düzensizlikleri)

Ergenliğe giren her kadın ortalama 28 günde bir adet görür. Fakat bazı durumlarda bu çağda hormonlar düzene girene kadar adet düzensizliği görülebilir. Bu süreçteki düzensizlik normal olarak kabul edilir.

Kadınlarda adet kanaması 21 ile 35 gün aralıklarla görülür ve 5 ila 7 gün arası sürer. Bazı kadınlarda ise bu süre 21 günden az ya da 35 günden fazla olabilir. Adet döngüsünün düzen içerisinde gerçekleşmesi için vücudun uyum içinde çalışması şarttır. Adet düzensizliği ise, vücutta bazı bölgelerde yaşanan sıkıntılardan kaynaklanabilir.

Adet Düzensizliği Nedir?

Adet düzensizliği, kişinin normal döngünün dışına çıkarak erken ya da geç adet olma durumudur. Kadınlarda ortalama 28 günde bir adet görülür. Fakat eğer adet döngüsü 21 günün altına iner ya da 35 günün üstüne çıkarsa adet düzensizliğinden söz edilebilir.

Ayrıca 3 den fazla periyotta kanama olmaması, kanama süresinin ve miktarının normalden az ya da fazla olması ve adet dönemi dışında kanama görülmesi de adet düzensizliği olarak kabul edilir.

Adet kanamasının oluşmasında endometrium tabakası etkilidir. Bu tabaka rahmin iç yüzeyini oluşturur. Adet dönemlerinden önce bu tabaka gebeliğe hazırlık için kalınlaşır ve kan damarları açısından zenginleşir. Bir gebelik olmaması durumunda ise bir sonraki aya hazırlanmak adına bu tabaka dökülür. Tabakanın dökülmesi kanamaya sebep olur.

Adet Düzensizliği Neden Olur?

Adet düzensizliği nedenleri oluşan duruma göre farklılık gösterir. Adet dönemi dışında ortaya çıkan kanamaların sebebi yumurtlama sırasında hormonlarda ortaya çıkan düşüş olabilir.

Bu ara kanamalar sık oluyorsa doktora başvurmak gerekir. Ayrıca hormonal düzensizlikler ve şiddetli ve ağrılı adet durumlarında da tıbbi yardım gerekebilir.

Adet düzensizliğine sebepleri şöyledir:

• Endometirial tabakasının kalınlaşması
  • Yumurtlamaya bağlı ortaya çıkan sorunlar
  • Miyom, polip ve kistlerin oluşması
  • Kullanılan hormonal ilaçların yan etkisi
  • Östrojen hormonu kaynaklı bozukluklar
  • Enfeksiyonel sorunlar
  • Rahim ve çevresinde oluşan kötü huylu kitleler
  • Menopoz dönemine girilmesi
  • Diyabet hastalığının etkileri
  • Depresyon döneminde yaşanan psikolojik sıkıntılar
  • Sigara kullanımının ortaya çıkardığı zararlar
  • Dış gebelik oluşması
  • Rahim duvarının normalden fazla büyümesi
  • Hipertiroid kaynaklı hormonların fazla salgılanması
  • Doğum kontrol ve ertesi gün hapları
  • Bazı kronik rahatsızlıklar
  • Ağır egzersizlerin sonucunda ortaya çıkan sorunlar
  • Hızlı kilo alıp verme sonucu hormonal bozukluklar
  • İklim ve çevresel değişiklikler
  • Dengesiz beslenme ve stres

Adet Düzensizliği Zararları Nelerdir?

Adet düzensizliği zararları arasında en yaygın olanı aşırı kanama sonucu ortaya çıkan kansızlıktır. Kansızlıkla beraber çabuk yorulma, dikkat eksikliği ve aşırı yorgunluk ortaya çıkar.

Adet düzensizliğinin altında yatan sebepler ciddi olabileceği için mutlaka doktora başvurmak gerekir. Çünkü düzensizliğe sebep olan problem zaman geçtikçe ciddi sorunlara yol açabilir. Mesela adet düzensizliği aynı zamanda yumurtlama düzensizliğine de sebep olabilir. Eğer tedavi edilmezse bu problem çocuk sahibi olamama gibi bir duruma dönüşebilir.

Adet Düzensizliği Belirtileri Nelerdir?

Adet düzensizliği belirtileri arasında en belirgin olanı adet döngüsünün normal şekilde işlememesidir. Bunun dışındaki belirtileri ise şu şekilde sıralayabiliriz:

• Adet döneminin 2 günden az ya da 7 günden fazla sürmesi
  • Şiddetli şekilde kanama
  • Adet ile beraber ağrı, kramp ve kusma
  • Adet sırasında ve sonrasında sürekli yorgunluk
  • Baş dönmesi
  • Kanamanın fazla olmasından kaynaklı kansızlık
  • Sık adet görme ya da uzun süre hiç adet olmama

Bu belirtilerin tedavisi için mutlaka bir hekime gitmek ve tıbbi destek almak gerekir.

Adet Düzensizliği Nasıl Tedavi Edilir?

Adet düzensizliği tedavisi için öncelikle bu duruma sebep olan bulgu ortaya çıkarılmalıdır. Bunun için öncelikle hastanın yaşı, tıbbi öykü ve duruma sebep olan rahatsızlık belirlenmelidir.

Bu düzensizliğe sebep hormonal sıkıntılar ise kişiye hormon düzenleyici ilaçlar verilerek tedaviye başlanır. Bunun dışında rahimde polip görülürse, histereskopi denilen yöntemle hem rahim içi incelenir hem de bölge temizlenir.

Miyom adı verilen iyi huylu urlar ise rahmin iç dokusuna baskı yaparak kanamaya neden olabilir. Bu durumda ise hastanın yaşı ve çocuk sahibi olup olmaması durumuna göre miyomların alınması ya da durum daha ciddi ise rahmin tümünün alınması şeklinde bir tedavi uygulanabilir.

Ergenlik döneminde olan kişilerde ise aşırı kanamanın sebepleri araştırılır. Öncelikle kanama kontrol altına alınarak, adet düzenleyici tedaviler uygulanmaya başlanır.

Adet Düzensizliğine Ne İyi Gelir?

Adet düzensizliği için ilaç kullanımının yanında günlük hayatta yapılacak bazı pratik yöntemler de vardır. Öncelikle kişinin ideal kilosuna gelmesi ve sağlıklı bir beslenme programı uygulaması önerilir. Ayrıca düzenli şekilde egzersiz yapmak kilo vermeyi ve adet döneminin daha hafif geçmesini sağlar.

Soğan, nane, kekik, maydanoz, reyhan ve alıç gibi bitkiler düzenli şekilde tüketildiğinde adetin düzene girmesini sağlamaktadır. Çünkü bu bitkilerin rahmi uyarıcı etkisi vardır. Sayılan bitkilerin kanı sulandırma özelliğinden dolayı da adet dönemin daha az ağrılı geçmesine yardımcı olurlar.

Korunmasız İlişki Adet Düzensizliği Yapar mı?

Korunmasız ilişki evliliğin ilk yıllarında adet düzensizliğine sebep olur. Bu düzensizliğin sebebi bilinmemektedir. Fakat daha sonra adet belli bir döngüde devam eder.

Adet Düzensizliği İçin Hangi Bölüme Gidilir?

Adet düzensizliği için Jinekoloji bölümüne gidilir. Kadın hastalıkları uzmanı hastanın şikayetlerini dinledikten sonra jinekolojik muayene yapar. Düzensizliğin altında yatan sebep eğer hormonal ise endokrinoloji bölümüne gitmek gerekir.

Adet düzensizliği tedavisi hakkında bilgi almak ve randevu oluşturmak için https://www.zgholisticclinic.com/ sayfasını ziyaret ediniz.