Vertigo (Baş Dönmesi)

vertigo baş dönmesi yaşayan kadın

Vertigo Nedir?

Vertigo halk arasında "baş dönmesi" olarak ifade edilen halsizlik, baş ağrısı, mide bulantısı ve bayılma ile birlikte ortaya çıkabilen bir problemdir. Hastalar bu durumu farklı şekillerde ifade edebilirler. “Her taraf dönüyor, başımı sabit tutamıyorum, gözlerim kararıyor, yer ayağımın altından kayıyor, bir yana doğru kayıyorum, kafamın içi boşalıyor” veya “Başım dönüyor, gözlerim kararıyor, midem bulanıyor” şeklinde ifadeler sıkça duyulur. Bunların hepsi baş dönmesi yani vertigo belirtileri kapsamında kabul edilir.

Vertigo Nasıl Anlaşılır?

Vertigo tedavisi süreçlerine başlamadan önce vertigo olup olmadığınızın net bir şekilde anlaşılması gerekir. Bunu basit bir test yaparak kolaylıkla anlayabilirsiniz: Ayakta iken kendi etrafınızda 2-3 dk döndükten sonra veya belinizden eğilmiş halde başınızla havaya bir daire çizer gibi bir hareket yaptıktan sonra etrafınızdakiler dönmeye başlıyorsa, kendinizi kötü hissediyorsanız vertigo probleminiz olabilir.

Vertigo Neden Olur?

Baş dönmesi veya denge kaybı olarak da nitelenen vertigonun bir çok nedeni olabilir. Denge sağlama birden fazla sistemi ilgilendiren bir durumdur. Beyin, beyincik (omurilik), kulaklar (iç kulaktaki labirentler), gözler, kas-iskelet sistemi birlikte rol oynar. Dolayısıyla bu organlardan herhangi birini ilgilendiren bir durum denge problemine yani vertigo rahatsızlığına neden olabilir. Genel olarak vertigo problemi nedenine göre 2 grupta incelenir:

Santral vertigo

Santral vertigo, merkezi sinir sistemindeki bir problem nedeniyle ortaya çıkabilir. Özellikle beyin, beyincik ve beyin sapı nedenli baş dönmeleri bu grupta incelenir. Bu organlarda kanama, migren, tümör, inme,  multiple skleroz (MS) vb. rahatsızlıkların belirtisi olarak vertigo problemi görülebilir.

Periferik vertigo

Periferik vertigo, iç kulak ve denge ile ilgili sinire bağlı bir problemde görülen baş dönmeleridir. Santral baş dönmelerine göre daha sık görülür..

Vertigo Hangi Uzmanlık Alanını İlgilendirir?

Baş dönmesi şikayeti olan bir kişi ilk olarak KBB veya Nöroloji uzmanına muayene olması gerekir. Ancak Göz Hastalıkları, Dahiliye, Fizik Tedavi de vertigo hastalarının müracaat ettiği bölümlerdir. Bu tür farklı branşları ilgilendiren hastalıklarda bütüncül yaklaşıma ihtiyaç olduğu görülür. Vertigo tedavisi içinde Bütüncül Tıp (Holistik Tıp) imkanlarından faydalanılabilir.

Vertigo Belirtileri Nelerdir? En Sık Görülen Şikayetler

Vertigo şikayetleri rahatsızlığın sebebinin ne olduğuna göre değişebilir.

Kulak problemlerine bağlı vertigo belirtileri

• Baş dönmesi ve denge kaybı
  • Kulakta basınç hissi
  • Kulak çınlaması
  • Bulantı-kusma
  • Kulak akıntısı
  • işitme azlığı
  • Gözlerde anormal hareketler (nistagmus)

Nörolojik vertigo belirtileri

• El ve/veya ayaklarda uyuşmalar
  • Felçler
  • Göz hareketlerinde anormallikler

Vertigo Tanısı Nasıl Konulur?

Vertigo gözle görülen bir durum olmadığından öncelikle hastadan detaylı anamnez (hastalık öyküsü) alınarak şikayetler belirlenir. Sonrasında uzman hekim tarafından uygun görülen bazı tetkikler istenir. Ayrıca diğer uzmanlık alanlarından konsültasyon (değerlendirme) istenir. En sık istenilen tetkik odyometri testidir. Ayrıca tomografi veya manyetik rezonans (MR) tetkiki de sık istenilen diğer testlerdir. Bu testlere ek olarak  hastadan kan tahlili vermesi de istenebilir.

Ancak birçok durumda vertigoya sebep olan altta yatan nedeni bulmak zordur. Bu nedenle vertigo tedavisi süreçlerinde amaç nedeni ortadan kaldırmadan çok şikayeti ortadan kaldırmaya odaklanmıştır. Kulak problemleri neticesinde ortay çıkan vertigo problemleri (tümörler hariç) genellikle kısa veya uzun zaman içerisinde kendiliğinden ortadan kalkar.

Vertigo Tedavisi Nasıl Yapılır?

Vertigo tedavisi sorunun kaynağına bağlı olarak değişiklik gösterebilir. Bazı durumlarda hastaya özel bir vertigo manevrası (Epley manevrası) yapılarak iç kulaktaki yerinden oynamış bazı partiküllerin yerine oturması sağlanır. Bunun yanında vertigo rahatsızlığının giderilmesi için değişik ilaçlardan faydalanılabilir.

Bu ilaçlerin hemen hepsi belli oranda baş dönmesini azaltmaya yarar. Baş dönmesi bazen çok şiddetli olur ve hasta bir hastanede gözetim altında tutularak tedavi edilir. Tümöre bağlı baş dönmelerinin tedavisi cerrahi olarak tümörün çıkarılması ile gerçekleşir.

ZGHolistic Clinic Olarak Yaklaşımımız

ZGHolistic Clinic Ankara yerleşkemize gelen vertigo hastalarına öncelikle alanında uzman doktarlar tarafından detaylı sorular sorularak (anamnezi) hastalık hakkında ki şikayetleri dikkatlice dinlenir. Müteakip aşamada mevcut ise yapılmış tetkikler ayrıntılı olarak uzman doktorlarımız tarafından incelenir veya gerekli tetkiklerin yapılması için hasta ilgili birime yönlendirilir.

İhtiyaç duyuluyor ise  hastaya, yaşam tarzıyla ilgili gerekli tavsiyelerde bulunulur. Şikayet durumuna göre hastaya bitkisel kaynaklı bazı takviyeler verilebilir. Buna ek olarak durumuna göre ozon tedavisi, akupunktur (vücut, kulak ve kafa derisi -YNSA-), hacamat ve/veya sülük tedavisi önerilir.
Doç. Dr. Kenan Şener