Ankilozan Spondilit

Ankilozan Spondilit Belirtileri Gösteren Kadın

Ankilozan Spondilit Nedir? Neden Olur?

Ankilozan Spondilit (AS) ya da omurga romatizması ya da iltihaplı bel romatizması olarak isimlendirilen omurga ve sakroiliak eklemlerin kronik enflamatuvar (iltihaplanma) bir hastalığıdır.

AS hastalarında başta diz ve omuz olmak üzere diğer eklem bölgelerinde de iltihaplanma olması mümkündür. Bu hastalığa sahip bazı bireylerde, kalp veya göz gibi diğer organlarda da omurga romatizması belirtileri görülebilir.

Ankilozan Spondilit Belirtileri Nelerdir?

Ankilozan Spondilit belirtileri;

• Enflamatuvar bel ağrısı,
  • Göz iltihaplanması (anterior üveit),
  • Halsizlik,
  • Sıklıkla ayak topuk ve tabanında ağrı,
  • Kifoz (kamburluk),
  • Omuz, kalça, el/ayak bileği eklem ağrıları olarak sıralanabilir.

Ankilozan Spondilit belirtileri arasında en sık görülen semptomu, omurga eklemlerinin iltihaplanmasının neden olduğu bel ağrısı ve sertliktir. Ankilozan spondilit hastaları diğer sırt ağrısı yaşayan kişilerden farklı olarak enflamatuvar sırt ağrısı özelliklerine sahiptirler.

Bu özellikler ise hekimlerin omurga romatizması hastalığını çok daha yaygın olan mekanik sırt ağrısından ayırmasını kolaylaştırır. Bel ağrısı genellikle aşağıdakilerle karakterizedir:

• Kronik seyirli, üç ay veya daha uzun süreli olması.
  • 40 yaşından küçük erkeklerde (17-25 yaş arası) görülmesi, kadınlarda daha çok sinsi seyire sahiptir.
  • Haftalar ve aylar boyunca yavaş yavaş gelişme durumu.
  • Ankilozan Spondilit egzersizleri ile iyileşme; dinlenme veya yatma ile iyileşmeme durumu.
  • Geceleri daha kötü olma, hatta uykudan ağrı ile uyanma durumu.
  • Gün içinde ağrının azalması, kendini daha iyi hissetme.
AS hastalığına sahip bireylerde bel ağrı özelliği, bu hastalığı mekanik sırt ağrısı sorununda ayırmada hekimlere yardımcı olur. Örneğin, AS'li bir kişi genellikle sırt ağrısını donuk ve "her yerde" olarak tanımlar, ancak bazen ağrı kalça bölgesine yayılır.

İltihaplı sırt ağrısını belirleme noktasında sırt sertliğinin süresi önemli bir etken olabilir. Omurga romatizması durumunda meydana gelen sırt sertliği özellikle sabah uyanmayı müteakip yarım saatten fazla sürer ve genellikle fiziksel aktivite ile düzelir. Osteoartrit durumundan kaynaklanan sırt sertliği (enflamatuvar olmayan bir artrit şekli) 30 dakikadan az sürmektedir.

Ankilozan Spondilit sırt ağrısı kişiyi hareketsizleştirme özelliğindedir ve zamanla genişleme eğilimi gösterir. Bu nedenle, AS hastasının ağrısı sırt bölgesinin bir tarafında başlayabilirken, nihayetinde her iki bölgeye de nüfus edebilir. Ağrı sonunda omurgaya ve hatta boyuna doğru hareket edebilme özelliğindedir.

Hastaların yaklaşık %40’ında rastlanan göz bulgusu ağrı, kızarıklık, ışığa hassasiyet ve bulanık görme ile karakterize ön üveit dediğimiz tablodur. Eğer sadece üveit denilen klinik belirti varsa mutlaka AS yönünden hasta tetkik edilmelidir.

Ankilozan Spondilit hastalığına sahip kişilerde ender ortaya çıkmakla beraber kalp tutulumu da söz konusu olabilmektedir. AS’li hastalarda aorta kapağı tutulumu sonrasında aortunuzu büyütebilir. Bu, aort kapağınızın şeklini değiştirebilir ve kanın kalbinize geri sızmasına izin verebilir.

Kalbiniz de kan yeterince pompalanmayacak olunca ise yorgunluk ve nefes darlığı şikayetlerine yol açacaktır. Ayrıca daha az sıklıkta kalp kası tutulum da mümkündür. Damar sertliğine bağlı kalp krizleri de görülebilir. O nedenle omurga romatizması hastalığına sahip bireylerin;

• Sigaradan uzak kalması,
  • Sağlıklı beslenmesi
  • Düzenli egzersiz yapması çok önemlidir.

Ankilozan Spondilit başka hastalıklarla karıştırılabilir. En sık olarak bel fıtığı ile karıştırılır. Bazı hastalar yıllarca bel fıtığı tanısı ile rahatsızlıklarına tedavi ararken sonradan AS olduklarını öğrenirler.

Bazı AS hastalarında topuk ağrısı ön plana çıkarak bununla ilgili tedavi seçenekleri peşinde koşarken, geç kaldıkları için AS’nin gecikmiş tanı ve tedavisi nedeniyle omurga yapıları bozulmuş olarak uzman hekim karşısına çıkarlar.

Omurga romatizması hastalığına sahip bireyler de  bazı kanser türleri daha fazla görülebilir. Erkeklerde kemik ve prostat; kadınlarda meme, her iki cinsiyette de kan kanserleri sık görülür.

Ankilozan Spondilit Kimlerde Görülür?

Ankilozan Spondilit, spondiloartropatiler olarak bilinen bir grup hastalığa aittir. Yaklaşık olarak 1000 ABD vatandaşından 3-13'ü bu hastalıklardan birine sahiptir. Kadınlardan daha fazla erkeklerde görülmesine rağmen her iki cinsiyette de görülebilir. Semptomlar genellikle 17 ila 45 yaş arasındaki kişilerde ortaya çıkar.

Ankilozan Spondilitin genetik bir bağlantısı vardır ve ailelerde ortaya çıkabilir. Uzun süreli AS’li hastalarda tümünde olmasa da sıklıkla genetik varyasyon insan lökosit antijeni (HLA)-B27 pozitiftir.  “B27 hastalığı", dünya çapında milyonlarca insanı etkileyen yeni bir otoimmün hastalıktır. "B27 hastalığı", Ankilozan Spondilit (AS) veya preankilozan spondilit ve / veya üveiti olan ve ayrıca HLA-B27 için pozitif olan bireylerde görülür.

Ankilozan Spondilit Tedavisi Nasıl Yapılır?

AS hastalığı için mevcut sağlık sisteminde herhangi bir tıbbi tedavi mevcut değildir. AS hastalığının bireyde neden olduğu hasarı düzeltmek veya tersine çevirmek mümkün değildir.

Hastalarda yaşamı kolaylaştırma mümkündür. Bunun için ZGHolistic Clinic olarak maddelerde sıralanan ve her gün rahatlıkla yapabileceğiniz bazı küçük dokunuşların yapılmasını tavsiye ederiz;

• Egzersiz yapmak için zaman ayırın.
  • Sağlıklı bir beslenme ile kilonuzu koruyun, böylece eklemleriniz çok fazla stres altında kalmayacaktır.
  • Omega-3 yağ asitleri yüksek bir diyet yardımcı olabilir.
  • Akdeniz tipi beslenme önemlidir.
  • Sigaradan uzak durun.
  • Masaj, yoga, meditasyon gibi yöntemler ile stresinizi yönetin.
  • Sert eklemlere ve sıkı kaslarınıza ısı uygulayın ve iltihaplı bölgelerde soğuk kullanın.
  • Ağrı kesici ilaç önerileri bulunmakla beraber bunların kullanımının mide ve karaciğerde hasar yapacağı akılda tutulmalıdır.

Ankilozan Spondilit semptomlarını hafifletmek ve ilerlemesini önlemeye veya geciktirmeye yardımcı olmak için ZG Holistic Clinic olarak sertifikalı uzman hekimlerimiz aracılığıyla bütüncül bir yaklaşım sunuyoruz.

Kliniğimizde hastalarda ağrının azaltılmasının yanında aynı zamanda hastaya özgü beslenme, fizik egzersiz, fizyoterapi, stres yönetimi, fitoterapi, apiterapik destek ürünleri kullanımı ve GETAT uygulamaları içeren özgün bir protokol sunuyoruz.

Prof.Dr.Mehmet Tanyüksel

Ankilozan Spondilit ve diğer hizmet alanlarımız hakında ayrıntılı bilgi almak ve indirimli fiyatlarımızdan faydalanmak için hemen bizimle https://www.zgholisticclinic.com/ sayfası üzerinden iletişime geçiniz.