Labrum Yaralanmaları

Labrum yaralanmaları, kalça ekleminin çukurdaki yuva bölümü asetabulumu çevreleyen, labrum olarak adlandırılan elastik dokunun hasar alması sonucu meydana gelir. Labrumda meydana gelen yırtılmalar, yaralanmalardan oluşacağı gibi dejeneratif ve yapısal sorunlardan da kaynaklanabilir. Eğer siz de kalça ve kasık bölgenizde ağrı hissediyorsanız labrum yırtılmasına uğramış olabilirsiniz.

Labrum yaralanmasını gösteren kadın bir doktor ve maket kalça eklemi

Labrum Nedir?

Labrum, kalça ekleminin yapısında bulunan üçgen kesitli bir kıkırdak dokusudur. Labrum, kalça ekleminde bulunan asetabulum bölümünün kenarını tıpkı bir conta gibi çevreler ve bu yuvanın derinleşmesini sağlar.

Derinleşen asetabulum, femur başında bulunan top şekilli kısma temas ederek yüzeyin genişlemesine sebep olur. Bu sayede labrum, yuvanın genişliğini ve derinliğini artırarak kalça ekleminin dirayetini güçlendirir.

Labrum Kalça Ekleminde Görevleri Nelerdir?

Labrumun kalçadaki asıl görevi, eklem sıvısının düzenli bir şekilde dağılmasını sağlamaktır. Bu sayede uyluk kemiğinin başıyla yuvanın temas etmekte olan kısımları arasında dengeli bir yük aktarımı gerçekleşir.

Üstelik kalçadaki eklem yüzeyleri arasında vakum etkisi yaratır. Böylece kalça ekleminin sağlamlığına katkı eder. Labrumun bu dengeleyici etkisi, aynı zamanda uyluk kemiğinin başını çevreleyen kıkırdak yapısının deformasyona karşı karşı korumasını sağlar.

Labrum Yırtığının Önemi Nedir?

Labrum yırtığı hakkındaki tüm soruların cevaplarına ulaşabilmek için labrum yırtığının neden önemli olduğu anlaşılmalıdır. Labrum, kalça eklemlerinin karşılıklı olarak dengede kalmasını sağlayarak eklem bütünlüğünün korunmasını sağlar. Üstelik buradaki eklem sıvısını düzenleyerek üzerine binen yükü dengeler ve kıkırdağın korunmasını sağlar.

Kalça labrum yırtığı halinde, labrumun hareketleri dengeleyen ve kıkırdağı koruyan özellikleri ortadan kalkar. Labrum yırtığı belirtileri arasında görülen kalçadaki anormal hareketler ise bu bölgenin normale kıyasla daha çabuk zarar görmesine sebep olur.

Dolayısıyla kıkırdak dokusunda meydana gelen hasarın gitgide artması osteoartrit, yani eklem kireçlenmesine sebep olur. Ayrıca labrum yaralanmaları hastaların genç yaşlarda kalça protez ameliyatı olmalarına da yol açtığı bilinen bir gerçektir.

Labrum tedavisi olan kadın bir hasta

Kalça Labrum Yırtığı Neden Olur?

Kalça labrum yırtıkları yaşanmasının en büyük nedeni, kalçada sıkışma sendromu yaşanmasıdır. Çünkü uyluk başı ya da asetabular yuvada meydana gelen yapısal bozukluklar, kalça ekleminin normal hareketlerini sekteye uğratır. Meydana gelen anormal hareketler de geçen zaman içerisinde labrum yırtılmasına sebep olur.

Sıkışma sendromunun 3 farklı tipi vardır. Pincer tipi sıkışma, cam tipi sıkışma ve bu iki tipin bir araya geldiği mikst tipi sıkışma, teşhisi konulan 3 sıkışma tipini oluşturur. Kalçada labrum yırtılmasına sebep olan bu 3 sıkışma tipini şu şekilde açıklayarak birbirinden ayırmak mümkündür

Cam Tipi Sıkışma

Cam tipi sıkışma, femur kemiğinin üstünde normalde bulunmayan bir kemik çıkıntısı olduğunda gözlemlenir. Tümsek biçimindeki kemik yapısı, kalça hareketleri esnasında yuvanın kenarına çarparak zarar verir. Ayrıca çarpmanın verdiği etkiyle arkaya doğru kayan femur başı, buradaki labruma zarar vererek labrum yırtığı görülmesine neden olur.

Ankara lambur yaralanması tedavisi için ZG Holiscti Clinic uzman hekimlerimizi https://www.zgholisticclinic.com/ekibimiz adresindne ziyaret ediniz.

Pincer Tipi Sıkışma

Bu sıkışma türünde, kalça ekleminin asetabular yapısı daha derin, femur başının çevrelediği alan ise daha geniştir. Üstelik asetabulumun dış yan kenarında bulunan çatısından saçağı andıran bir çıkıntı oluştuğu görülür. Dolayısıyla yapılan hareketler esnasında, femur başının bu çıkıntıya çarpması sonucunda kıkırdakta zarar meydana gelir.

Mikst Tipi Sıkışma

Pincer tipi ve cam tipi sıkışmaların bir arada görüldüğü vakalar, mikst tipi sıkışma olarak adlandırılır. Her iki sıkışma türünden de izlerin görüldüğü bu duruma; travmalar, kalçadaki gelişimsel sorunlar, bağ doku esnekliği oluşturan haller ve yaşa bağlı eklem yapısı bozuklukları da sebep olabilir.

Kalça Labrum Yırtığı Belirtileri Nelerdir?

Hastalar, çoğu zaman yıllar boyunca tekrarladıkları çökme ve kalkma hareketlerine ek olarak ani dönüşler gerektiren aktivitelerinin sonucunda kalça labrum yırtığı belirtileri gösterir. Hastaların buradaki en büyük şikayetleri, ağrı takılma ve ilgili bölgede meydana gelen şişmelerdir.

Kalça labrumunda oluşan yırtığın ağrısı, uyluk kemiğinin dize doğru olan ön yüzüne de yansıyabilir. Hatta kalçanın arka bölgesinde oluşan ağrılar da hastaların şikayet ettiği durumlar arasındadır.

Uzun süreler boyunca hareketsiz bir şekilde oturmak, yürümek ya da koşmak bu hastalığın kendini gösterebilmesi için zemin hazırlar. Bu bölgede yapılan hareketlerde azalma, hissizleşme ve kuvvet kaybı gözlemlenebilir.

Labrum Yırtıklarının Tedavisinde Erken Tanı Neden Önemlidir?

Genç ve aktif bir yaşam düzenine sahip bireylerde, kalça ağrısının labrumda bulunan yırtıktan dolayı kaynaklanması halinde kapalı ameliyat ile tedavi önerilir. Üstelik kalçadaki labrum yırtığı ve buna yol açan kemik çıkıntısı gibi sorunlar da cerrahi tedaviye tabidir.

Spor yaralanmaları hakkında daha fazla bilgi için https://www.zgholisticclinic.com/spor-yaralanmalari adresini ziyaret ediniz.

Osteoartrit, yani kalça kireçlenmesi, gelişim göstermeden önce saptanan labrum yırtıkları artroskopik olarak tedavi edilebilir ise ilerleyen dönemde hastanın kalça protezine ihtiyaç duymayacağı ya da bu ihtiyacın gecikebileceği düşünülür.

Labrum Yırtığı Tedavi Yöntemleri Nelerdir?

Labrum yaralanmaları, gelişen teknolojik imkânlara uygun olarak cerrahi işlemler ile çözüme ulaştırılır. Bu kapsamda, kalça labrum yırtığı ameliyatı kapalı bir şekilde yapılır.

Kalça artroskopisi çerçevesinde, labrum tedavisine ek olarak debritman olarak anılan hasar görmüş bölgenin tıraşlanması suretiyle ameliyat işlemi gerçekleştirilir. Bu sayede labrum bölgesinde yırtılmaya neden olan kalça sıkışma sendromu da çözüme erdirilir.

Labrumun yırtık olan bölgesindeki doku, aşınıp yetersizleşirse ya da onarılması imkansız hale gelirse labrum rekonstrüksiyonu ameliyatı uygulanır.

Labrum rekonstrüksiyon ameliyatı kapsamında vücudun başka bir yerinden alınan tendon dokusu, kalça ekleminde bulunan labrumun yerine transfer edilir. Yapılan uluslararası çalışmaların sonucunda, bu işlemin başarılı sonuçlar doğurduğu gözler önüne serilmiştir.

Labrum yırtığını gösteren bir hasta filmi

Labrum rekonstrüksiyon ameliyatı sonrasında hastalardan egzersiz yapmaları beklenir. Kalça labrum yırtığı egzersizleri çoğunlukla esneme ve gerdirme hareketlerinden oluşur.

Buradaki amaç, ilgili bölgenin eski dirayetini geri getirmektir. Ayrıca kalça labrum yırtığı fizik tedavisi de hastaların iyileşme yolunda uygulaması önerilen bir süreçtir.

Glenoid labrum, yani diğer adıyla omuzda görülen labrum yırtıkları ise cerrahi ve cerrahi dışı olmak üzere 2 şekilde tedavi edilebilir. Cerrahi yöntemler kapsamında, hasta kapalı omuz ameliyatına girer.

Burada labrum yırtığı mr görüntüsü ile gözlemlenerek eklemdeki hasarlı yapılar tespit edilir. Sonrasında ise bölgeye vida aracılığıyla anatomik tamir işlemi uygulanır.

Cerrahi dışı yöntemlerde ise öncelikli amaç, kişinin ağrı kontrolünü sağlamaktır. Bu kapsamda hastanın aktivitelerini düzenlemenin haricinde, buz ve ağrı kesici ilaçlara başvurulabilir. İlgili tedavi yöntemlerine karşılık hastanın şikayetleri 4-6 ay arasında iyileşmezse cerrahi yöntemlere başvurulur.

Labrum iskeleti gösteren bir doktor

Labrum Yırtığı Tedavi Edilmezse Ne Olur?

Labrum yaralanmaları gereken zaman içerisinde tedavi edilmezse hastanın hayatını sekteye uğratacak fiziksel hasarlar oluşturur. Zamanında tedavi edilmeyen labrum yaralanmalarının kişide oluşturabileceği fiziksel sorunlardan bazıları şu şekildedir:

●Kıkırdak dokusunda artan hasara bağlı olarak kalça kireçlenmesi
●Kalça bölgesinde hareket kısıtlılığı ve güçten düşme
●Erken yaşta kalça protezine muhtaç kalmak
●Dengesizleşen eklem dağılımına bağlı olarak ilgili bölgenin şişmesi

ZG Holiscti Clinic Ankara lambur yaralanması tedavisi kapsamında öne çıkan sağlık kuruluşlarından biridir. Uzman ekibi ve geniş olanakları sayesinde hastalarına sağlıklı günler vadeden ZG Holistic sayesinde aradığınız çözüme kavuşmak üzere bize ulaşın.