Bel Ağrısı/ Bel Fıtığı

bel fıtığı tedavisi

Bel ağrısı ve bel fıtığı, kişinin yaşam kalitesi önemli ölçüde etkileyen rahatsızlıklardır. Bu problemlerin giderilmesi için uygulanan bel fıtığı tedavisi, uzun süreli bir tedavi olmakla birlikte her bel ağrısı bel fıtığı olarak değerlendirmek doğru değildir.

Bel ağrısı olarak kendini gösteren ağrıların kaynağı çoğu zaman basit bir incinme ya da kas deformasyonu olabilir. Bu bağlamda sebeplerin ortaya çıkarılması adına  hastanın ağrı şikâyeti ve hikâyesi çok iyi bir şekilde irdelenmelidir.

Bel Ağrısı ve Bel Fıtığı Nedir? Neden Olur?

Bel ağrısı özellikle ağır işte çalışanların sıklıkla karşılaştığı bir durumdur. Aynı zamanda kadınların regl ağrılarına eşlik eden bir ağrı olduğu da bilinmektedir. Genellikle dinlenme ve kısa bir ilaç tedavisi ile ağrı zamanla ortadan kalkmaktadır.

Bel Ağrısı Nedenleri

• Bele aşırı yük binmesi sonucunda kaslarda meydana gelen şiddetli kasılmalar ve zedelenmeler bu ağrıya neden olmaktadır.
  • Ağır işte çalışanlar veya ev işlerinde çalışan profesyoneller genelde bu tarz ağrılardan yakınmaktadırlar.
  • Böbrek ağrısı, genelde bel bölgesine vuran ağrıları da beraberinde getirebilmektedir.
  • Üşütmeler, genelde bel ağrısının en çok rastlanılan nedenleri arasında gösterilir.
  • İdrar yollarının iltihaplanması da bulundukları bölge açısından bel ağrısına neden olabilir.
  • Kadınların periyodik dönemlerinde yaşadığı sorunlara bel ağrısı da eşlik edebilir.

Bel Fıtığı Nedir?

Bel fıtığı, omurlar arasında hareketi kolaylaştıran disklerde meydana gelen deformasyonlar sonucu oluşan bir rahatsızlıktır. Zamanla bu baskı nedeniyle çok ağrılı vakalar ortaya çıkabilir.

Hatta bazı durumlarda bacaklarda duyu ve güç kaybına eşlik eden idrarını tutamama gibi durumlar da görülmektedir. Bel fıtığı ağrı ataklarının süresi ve şiddeti, hasarın durumuna göre değişiklik gösterir.

Hasar az ise ilaç tedavisi ile bile ağrı azalır ya da tamamen geçer. Hasar orta şiddette ise ilaç tedavisine ek olarak fizik tedavi ve bel kaslarını güçlendirici egzersizler de bel fıtığı tedavisi kapsamında uygulanır.

Bütün bunların sonucunda ağrının şiddetinde azalma olmuyor hatta duyu kaybı, idrar ve gaita kaçırma gibi ağır komplikasyonlar görülürse ameliyat yapılması bir çözüm olarak önerilir.

Bel Fıtığının Nedenleri

Bel fıtığının nedenleri arasında en yaygın olan kontrolsüz bir şekilde ağır yük kaldırma sayılabilir. Ayrıca çeşitli travmalar bel fıtığına neden olabilmektedir. Yine kazalar ve sert düşmeler de bel fıtığının ortaya çıkmasında oldukça etkilidir.

Kişisel sağlığına dikkat eden kişilerde bu durum çok az görülmektedir. Bununla birlikte bel kaslarını güçlendirici egzersizler ve önleyici tedbirlere dikkat etmemeleri halinde potansiyel bel fıtığı durumları yaşamaları da olasıdır.

Özellikle ağır işlerde çalışanlar, ev kadınları en büyük risk grubunda yer almaktadır.

Bel Fıtığı Belirtileri ve Tanısı

Bel fıtığı tedavisi başlamadan önce bel fıtığı belirtileri iyi irdelenmelidir. Tanı koyabilmek için hastanın ağrı öyküsü mutlaka dikkate ele alınmalıdır. Verilen karar sonrasında gerçekleştirilen fiziki muayene sonucuna destek vermek adına bel bölgesinin üç yönlü röntgen filmi çekilmelidir.

Röntgen filminde herhangi bir olumsuzluk tespit edildiğinde Bilgisayarlı Tomografi ve MR önerilir. Bel fıtığının tanısı, %97 oranında doğruluk veren MR sonucuna göre kesinleşir. Teşhisle birlikte tedavi planı da bu görüntülemenin sonucuna göre belirlenir.

Bel Ağrısı ve Bel Fıtığı Tedavisi

Bel ağrısı ve bel fıtığı tedavisi, cerrahi müdahale hariç fizik tedavi uzmanları ve ortopedi doktorları tarafından planlanıp gerçekleştirilen uygulamalardır. Ancak eğer durum cerrahi bir müdahaleyi gerektiriyor ise ameliyat kararı Nöroşirurji uzmanı tarafından alınır.

Bel Ağrısı Tedavisi

Bel ağrısı tedavisi için farmakolojiden yararlanılmasının yanı sıra alternatif tıp teknikleri ve fizik tedavi de kullanılmaktadır.

Özellikle Akupunktur ve medikal masaj ile bel bölgesindeki kaslar güçlendirilerek bel ağrısı giderilmeye çalışılır. Ayrıca bazı durumlarda bel ağrısına başka hastalıklar da neden olabilmektedir. Bu noktada söz konusu hastalığın tedavi edilmesi bel ağrısını da ortadan kaldırır.

Bel Fıtığı Tedavisi

• Bel fıtığı tedavisi, hastalığın teşhisi konulduktan sonra rahatsızlığın seviyesine ve hastanın durumuna göre uygulanır. Gerekli görüldüğü takdirde acil ameliyat edilen hastalar olduğu gibi fizik tedavi ile bu şikâyetlerinden kurtulan hastalar da vardır.
  • Bel fıtığı tedavisi kapsamında öncelikle hastanın ağrı şikâyetlerinin azaltılması için ilaç tedavisine başlanır.
  • Buna eşlik eden fizik tedavi, akupunktur ve masaj uygulamaları ile de şikâyetlerin giderilmesine yardımcı olunur.
  • Tedavi sürecinin nasıl olacağına hastada görülen belirtiler ve etkilenme durumu göz önünde bulundurularak karar verilir.
  • İdrar kaçırma, gaita kaçırma, kilo kaybı ve terleme gibi belirtiler varsa vakit geçirmeden hastanın ameliyat edilmesi gündeme alınır. Ancak daha hafif belirtiler olması durumunda aşamalı olarak planlanan bir tedavi uygulanmaktadır.
  • Bu tedavi planına alternatif tıp yöntemleri olan kaplıca tedavisi, akupunktur ve masaj da dâhil edilebilir.
  • Bel ağrısı ya da bel fıtığı tedavisi için izlenecek yöntem ve teknikler mutlaka bir hekim tarafından planlanmalıdır. Fizik tedavi hekimleri ve ortopedi uzmanları bu konuda en yetkili kimselerdir.