Migren ve Baş Ağrıları

Baş ağrısı, insanları en çok etkileyen rahatsızlıklardan biridir. Dünya nüfusunun yaklaşık % 90’ında görülen bu problem, kadınlarda daha fazla sık rastlanır. İnsanı halsiz, yorgun ve bitkin düşüren baş ağrısı, bazı durumlarda kişiyi günlük işlerini yapamaz hale getirir.

Sebebi bilinmeyen en yaygın baş ağrısı türlerinden birisi de migrendir. Migren belirtileri önceden iyi bilinmeli, kaliteli bir yaşam için baş ağrısı ve migren tedavisi ihmal edilmemelidir.

Migren ve Baş Ağrısı Nedir?

Baş ağrısı; insan kafasında beliren, zonklama veya sıkıştırma şeklindeki ortaya çıkan bir rahatsızlıktır. Nedeni bir hastalık olmayan baş ağrısı:

• Birincil (primer), nedeni bir hastalık olan baş ağrısı,
  • İkincil (sekonder) olarak iki türü vardır. Baş ağrılarının % 90’ı primerdir.

Migren, birincil-primer baş ağrıları arasında yer alan yaygın nörolojik bir hastalıktır. Her baş ağrısı migren değildir. Migren; şiddetli olması, ağrı esnasında mide bulantıları yaşanması, ses, ışık ve kokuya karşı duyarlılığın artmasıyla diğer baş ağrılarından ayrılır.

Migren’den kaynaklanan baş ağrısı, baş bölgesinde tek taraflı olmasıyla dikkat çeker. Belli aralıklarla taraf değiştirebilen bu ağrı; çoğunlukla şakaklarda, alında, kulak ardında, ensede, göz ve göz arkasında görülür.

Migren ağrısı yılda birkaç kez yaşanabildiği gibi, bazı hastalarda ay içinde sıklıkla tekrarlayabilir. Ergenlik döneminde yoğunlaşmakla beraber çoğunlukla otuz yaş öncesinde (%80) görülür. Yaş ilerledikçe görülme ihtimali azalır. Genellikle erkeklerin % 6’sı, kadınlar ise %20’si bu hastalığa yakalandığı ifade edilir.

Migren ve Baş Ağrısı Neden Olur?

Migren ve baş ağrısı oluşturan nedenler, bir hastalığın etkisiyle meydana gelenler (ikincil-sekonder) dışında, henüz tespit edilememiştir. Sekonder baş ağrılarına;

• Menenjit,
  • İnme(felç),
  • Beyin damarlarındaki sorunlar,
  • Kafa içindeki basınç,
  • Beyin tümörü,
  • Beyin travmaları,
  • Serotonin eksikliği,
  • Kamburluk,
  • Aşırı ilaç kullanımı,
  • Akut sinüzit,
  • Diş ve kulak rahatsızlıkları,
  • Grip,
  • Glokom (göz tansiyonu),
  • Hipertansiyon gibi bazı rahatsızlıklar neden olabilir.

Migrenin oluşumunda genetik ve çevresel şartların etkin rol oynadığı bilinmektedir. Araştırmalar, yakın akrabalar arasında, migren hastası bulunan bireylerde, migren baş ağrısı oluşma ihtimalinin üç kat arttığını göstermektedir.

Bireysel farklılıklara rağmen migrenin nedenleri genellikle şöyledir:

• Stres,
  • İlaç kullanımı,
  • Hormonal değişiklikler,
  • Menstruasyon dönemi,
  • Beslenme, diyet faktörleri,
  • Uyku bozuklukları,
  • İklim değişiklikleri, hava kirliliği,
  • Rakımsal (yükselti) değişiklikler,
  • Kuvvetli kokular(parfüm vs.)
  • Alkol ve sigara kullanımı,
  • Ses ve ışık şiddeti,

Migren Belirtileri Nelerdir? Tanısı Nasıl Konur?

Migren belirtileri, genellikle ağrının yaşandığı dönem dikkate alınarak değerlendirilir. Fakat kişide daha önceden ağrının habercisi olan migren belirtileri ortaya çıkar. Bu belirtiler:

• Ataklar halinde gelen ve kafada tek taraflı görülen ağrılar,
  • 4-72 saat süren orta veya şiddetli zonklamalar (nabız atması gibi),
  • Işık, ses, kokuya karşı hassasiyet, tat almada yaşanan değişiklikler,
  • Mide bulantısı ve kusma isteği,
  • Kabızlık, suya duyulan ihtiyaç ve idrara çıkmada görülen artış,
  • Kaslarda sertleşme, ani hareketler, boyun tutulmaları, bedende görülen uyuşma, karıncalanma, iğnelenme,
  • Uyku problemleri, sürekli esneme isteği,
  • Aşırı iştahlılık hali,
  • Anlamsız mutluluklar ve sürekli değişen ruhsal durumlar,
  • Dikkatte dağınıklık, konuşma ve okumada zorluk,
  • Geçici körlük, değişik şekiller, ışık parlamaları biçiminde görülen halüsinasyonlardır.

Migren daha çok hastanın anlattıklarıyla tanılanır. Migren tanısı konmadan önce, hasta nöroloji doktoru tarafından dinlenir. Hastanın kafa bölgesinde başka bir hastalığın olup olmadığını anlamak için hastaya MR çekilir. Ayrıca kan tahlilleri yapılır. Tanı koyma işlemine yardımcı olması adına ID-Migren testi yapılır.

Bu testte, hastanın ağrılarının migren belirtileri taşıyıp taşımadığını anlamak için, son üç ay içinde:

• Mide rahatsızlığı ve mide bulantısı yaşayıp yaşamadığı,
  • Işık ve sese karşı duyarlığındaki değişim,
  • Baş ağrısı nedeniyle hastanın en az bir gün boyunca işlerini yapıp yapamadığı,

şeklinde üç soru sorulur. Hastanın iki soruya “evet” demesi migren olasılığının  % 90 olduğunu gösterir.  Hastada tüm değerler normalse ve başka da bir hastalık bulunmamışsa doktor hastalığa tanı koyar.

Migren ve Baş Ağrısı Tedavi Yöntemleri Nelerdir?

Migren’den kaynaklanan baş ağrısı ile normal baş ağrısı tedavisi için farklı yaklaşımlar uygulanır.

Baş Ağrısı Tedavisi

Baş ağrısı tedavisi kapsamında nöroloji uzmanının tavsiye ettiği bazı ağrı kesiciler, kas gevşeticiler, rahatlatıcı antidepresanlar, psikolojik terapiler, kaygı giderme ve gevşemeye yönelik güncel yöntemler kullanılır.

Ayrıca son dönemlerdeki araştırmalarda başa verilen elektriksel uyarımın da etkili bir yöntem olduğu kanıtlanmıştır. Gerek görülmesi halinde sinir sıkışmasının neden olduğu ağrılar için cerrahi operasyonlar da yapılır.

Migren Tedavisi

Migren tedavisi, ilaç tedavisi ve koruyucu tedavi olmak üzere iki şekilde yapılır. İlaçla tedavide ağrı kesici özellikte triptan adlı ilaçlar kullanılır. Koruyucu tedavide ise bazı depresyon, kalp ve epilepsi hastalığında kullanılan ilaçlardan yararlanılır. Kişiye göre değişmekle birlikte tedavi süresi 3-4 ayı bulur.

Migrenden Korunma Yöntemleri Nelerdir?

• Migrenden korunmak için öncelikle beslenmeye dikkat etmek ve stresten uzak durmak gerekir. Hayatı bazen kâbusa çeviren migren ile baş edebilmek için ayrıca:
  • Doktor tavsiyeli ağrı kesicileri kullanmak,
  • Migrene hangi besinlerin neden olduğunu anlamak için migren günlüğü tutmak,
  • Düzenli beslenmek,
  • Uyku düzeni sağlamak,
  • Güçlü ışıklardan uzak durmak, aydınlatmada sarı ışık kullanmamak, karanlıkta televizyon izlememek,
  • Yoğun östrojen içeren ilaçlar kullanmamak,
  • Keskin kokulardan uzak durmak (çamaşır suyu, tiner, parfüm, sigara dumanı gibi.)
  • Günlük hafif egzersizler yapmak,
  • Yüksek yerlerden ve lodoslu havalarda dışarı çıkmaktan kaçınmak gibi önlemler alınmalıdır.

Migren ağrılarını hafifletmek için kereviz, kivi, elma, armut, ıspanak, badem, muz, nane, yoğurt ve çeşitli sebze çorbalarının tüketilmesi tavsiye edilir. Ayrıca ıhlamur, rezene, papatya, zencefil ve ısırgan otu ile yapılan çaylar da içilebilir. Vücuda nane, papatya ve lavanta yağlarıyla masaj yaptırılması da migren ağrısı için uygulanan diğer yöntemlerdir.

Migren ve baş ağrısı randevusu almak ve diğer hizmetlerimizden faydalanmak için hemen ZGHolistic Clinic ile iletişime geçebilirsiniz.