Tendon Yaralanmaları

Tendon yırtılması; vücudumuzun en hareketli ve en fazla yüklenilen eklemlerine yakın olan tendonların zamanla yıpranması sonucu oluşur. Çoğunlukla diz, ayak bileği, omuz, dirsek gibi eklemlere bağlı olan tendonlarda yırtılmalar görülür. Tendon yaralanmaları bir anda oluşabileceği gibi zaman içerisinde yaşanan küçük yırtıkların sonucunda da ortaya çıkabilir. ZG Holistic Clinic tendon yaralanmaları konusunda uzman hekimleri ile size en uygun doğal tedavi yöntemlerini bulabileceğiniz bir merkezdir.

Ankara tendon tedavisi ve bir kadın ve bir erkek sporcunun ayak tendon ağrıları

Tendon Nedir?

Tendonlar; kasların kemiğe bağlanmasını sağlayan sert liflerdir. İki tür tendon vardır. Eklemleri açan tendon; extensor, eklemleri kapatan tendon; fleksor adını alır. Gerginliğe dayanabilecek sağlamlığa sahip olan tendonlar, kaslar tarafından üretilen gücü kemik ve eklemlere iletir. Bu yüzden tendonlar, eklemlerin yakınında konumlanır. Tendonlar ve kaslar birlikte çalıştığı için düzgün bir şekilde hareket edebilmek tendonların sağlığına bağlıdır.

Tendon Yaralanmaları ve Çeşitleri?

Tendon yaralanmaları; yırtılma, kopma veya sıkışma durumlarında meydana gelir.Bu yaralanmalar genellikle yaşlanma, aşırı kullanım ve spor dolayısıyla gerçekleşir. Ancak basit ev işlerini yaparken ya da merdiven çıkarken bile tendomda yaralanmaların meydana gelebileceği unutulmamalıdır.

Özellikle işyerinde ya da günlük aktiviteler esnasında aynı hareketi tekrar eden bireylerde tendon yaralanması daha sık görülür.

Ayrıca zayıflayan tendonlarda da ani bir yaralanma yaşanabilir veya ağrılar yavaş yavaş meydana çıkabilir. Tendon yaralanmaları çeşitleri, tendon yırtılması, tendon kopması, tendon sıkışması, tendon zedelenmesi şeklinde sıralanabilir.

Tendon Yırtığı Nedir?

Tendon yırtığı; bacağın ön ve arka kısmında bulunan tendonların kopmasıyla oluşan yırtıklardır. Bu yırtıklar, kütleme ya da ağrı şeklinde kendini gösterir. Isınma hareketlerini yapmadan spor yapmaya başlayanlarda sık karşılaşılan bir durumdur. Ani zıplama ya da hareket etme gibi durumlar da tendonların hasar almasına neden olur. Sürekli kullanılan antibiyotikler, yaşlılık, kan dolaşımı problemleri, tendonların zayıflaması gibi nedenler tendon yırtılmasına sebebiyet verir. Bunlar arasında aşil tendonu yırtılması en çok karşılaşılan durumlardandır.

Tendon Kopması Nedir?

Tendon kopması el,el bileği,ön kol ya da bacakta meydana gelen kesiler sonrası ortaya çıkar. Tendon kopması uzun süre spor yapmama, monoton bir hayat yaşama, ani hareketler ve yaşlılık gibi nedenlerle ortaya çıkabilir. Tendon kopması meydana gelen birey hareketlerde kısıtlanma, acı, morarma, ağrı hissedilebilir. Ek olarak, tendon kopması genelde pazularda meydana gelse de aşil tendon kopması da sık karşılaşılan bir durumdur.

Tendon Sıkışması Nedir?

Tendon sıkışması baş parmağa ait olan tendonların zorlanması ya da iltihaplanması sonucu meydana gelir. Çok fazla telefonla uğraşmak, bilgisayar başında çalışmak ya da uygunsuz pozisyonda uzun süre kalmak tendon sıkışmasına neden olabilir. Tendon sıkışması bireyin hareketlerini kısıtlayarak şiddetli ağrılara neden olabilir. Dolayısıyla günlük hayatta ciddi sorunlar meydana getirebilir.

Tendon Zedelenmesi Nedir?

Tendon zedelenmesi; tendonun yapısında bulunan küçük yırtıklara verilen isimdir. Tendon zedelenmesinde; etkilenen bölgede güç kaybı, ağrı ve sertlik meydana gelir. Özellikle gece yatarken ve sabah uyandığımızda ağrının şiddetinde artış meydana gelir. Zedelenen bölgedeki eklem kullanılmaya devam edilirse ağrının daha da şiddetlendiği gözlemlenir.

Ankara Yara Bakımı ve Tedavisi için https://www.zgholisticclinic.com/yara-bakim-ve-tedavi-hizmetleri adresini ziyaret ediniz.

Tendon Yırtılması Belirtileri Nelerdir?

Tendon yırtılması belirtileri arasında en belirgin olanı yırtılmanın olduğu bölgede meydana gelen ağrı, güç kaybı ve buna bağlı olarak hareketlerde kısıtlanmadır. Bunun dışındaki diğer belirtiler şunlardır:
●Yırtılmanın bulunduğu bölge kullanılmaya devam edilirse ağrı giderek artar.
●Gece yatarken ya da sabah uyandığında sertlik hissi ve ağrı gözlemlenir.
●Yırtığın olduğu bölgede iltihaplanma varsa hasarlı bölgede şişlik ve kızarıklık meydana gelir ve bu durum ağrının artmasına yol açar.
Diz tendon yırtılması belirtileri arasında diğerlerinden farklı olarak dizde kilitlenme ve dizden gelen sesler varken kol tendon yırtılması belirtileri arasında kolu yana açamama ve koldaki şekil bozuklukları vardır.
Bacak tendon yırtılması belirtisi arasında tendon bölgesinde elle hissedilen boşluk ve parmak ucunda yükselememek vardır.
●Bacak tendon yırtılması belirtisi ile aşil tendon yırtılması belirtisi birbirine benzemektedir.

Tendon Yırtılması Nasıl Teşhis Edilir?

Tendon yırtılması teşhis edilirken ayrıntılı bir fiziksel muayene gerekir. Ayrıca muayene sırasında hastanın şikayetleri dikkatlice dinlenilmeli ve yorumlanmalıdır. Yaralanma esnasında spor ekipmanı kullanılıyorsa da hasta tarafından mutlaka belirtilmelidir. Kesin tanı konulması ve yaralanmanın şiddetinin gözlemlenmesi için röntgen, ultrason ve MRI taramaları istenebilir.

Tendon yaralanması gösteren bir röntgen filmi

Tendon Yırtılması Nasıl Tedavi Edilir?

Tendon yırtılması tedavisi yırtığın bulunduğu tendona ve yırtığın büyüklüğüne göre değişkenlik gösterir. Çoğunlukla basit yöntemlerle tedavi edilse de bazı durumlarda cerrahi müdahale gerekebilir.

İstirahat ile Birlikte Basit Uygulamalar İle Tedavi

Yırtık küçükse ağrıyı arttıran eylemler azaltılarak ağrılı bölge dinlendirilir. 2 saatte bir 20 dakikalık buz tedavisi uygulanabilir. Doktor kontrolünde basit düzeydeki ağrı kesiciler kullanılabilir. Ayrıca hasarlı bölgeyi zorlamamak şartıyla hafif egzersizler yapılabilir. Bu uygulamalar neticesinde ağrıda azalma veya iyileşme gözlemlenirse hasta günlük yaşamına geri dönebilir. Ancak ağır egzersizlerden kaçınmalıdır.

Fizik Tedavi Yöntemleri Kullanmak

Tendon yırtığının büyük olduğu durumlarda; istirahat ve buz tedavisi işe yaramadıysa fizik tedavi uygulaması tercih edilebilir. Yaralanma şiddetli olduysa tendonu sabit tutmak için hastaya atel veya alçı uygulanabilir.

Cerrahi Müdahale İle Tedavi

Diğer tedavi  yöntemlerinin  etkili  olmadığı durumlarda cerrahi müdahale yapılabilir. Genellikle aşil tendonu ve fleksör tendonlardaki ciddi yaralanmalar için tendon ameliyatı tercih edilir. Cerrahi müdahale gerektiren durumlarda zaman kaybetmemek önemlidir. Yaralanmadan sonraki bir hafta içinde ameliyat yapılması tavsiye edilir.

Ameliyat sonrası fiziksel tedavi süreci ile hastanın iyileşme süreci tamamlanır. Operasyonun ardından hasta spor egzersizlerine başlamak için acele etmemelidir. Yaralanma öncesindeki seviyeye yavaş yavaş dönülmelidir. Egzersizlere başlamadan önce mutlaka ısınma hareketleri yapılmalıdır.

Tendon Yırtılması Tedavisi Sonrası Nelere Dikkat Etmek Gerekir?

Tendon yırtılmasının iyileşme süreci haftalar ya da aylar sürebileceği için sabırlı davranmak gerekir. Tam anlamıyla iyileşmeyen tendon çok erken kullanılmaya başlanırsa tedavi yenilenebilir. Aynı zamanda spor yaparken hafif egzersizler ile ısınmak, bilgisayar başında çok uzun zaman geçirmemek, doğru oturma pozisyonunda oturmak tendonların korunmasına yardımcı olur.Tendon yaralanmaları tedavisi ihmal edildiği takdirde yaşam kalitesini olumsuz yönde etkiler.

Tendon tedavisinde gelişen teknolojik yöntemleri yakından takip eden ZG Holistic Clinic uzman ve deneyimli ekibimiz Ankara tendon tedavisi ile sizlere hizmet sunmaktadır. Randevu ve danışma için iletişim sağlamanız yeterlidir.

Diz tendonunu gösteren bir doktor eli

Tendom Yırtılması ile İlgili Sık Sorulan Sorular

Tendon Kopması Ne Kadar Sürede İyileşir?

Kopan tendon ameliyatı en geç bir hafta içinde yapılmalıdır. Eğer bu zaman geçirilmişse tendomun boyunda kısalmalar meydana gelebilir. Bu gibi durumlarda vücudun başka bölgelerinden alınan tendon protezleri uç uca eklenerek tedavi edilir. Bu işlem sonrası iyileşme süreci yaklaşık olarak 6 hafta civarındadır.

Tendon Kopması Ameliyatsız İyileşir mi?

Tendon kopması gelişen teknolojik yöntemler sayesinde ameliyatsız olarak iyileşebilir. PRP yöntemi ile hastanın kendi kanından hazırlanan trombositten plazma sayesinde tedavi yapılabilmektedir. Bu yöntem ile travmadan kaynaklanan doku boşluğu yaklaşık bir ay içerisinde tamamen dolar.

Tendon Ameliyatı Kaç Saat Sürer?

Tendon ameliyatının süresi kullanılan yöntem ve yapılan işlemlere göre değişkenlik gösterir. Hastanın ameliyata hazırlanması ve ameliyat sonrası tansiyon, nabız ve kan oksijenizasyonu takip edilmelidir. Bu işlemlerle birlikte süreç 1-3 saat arasında değişkenlik gösterir. Örneğin aşil tendonu ameliyatı yaklaşık 30 dakika sürer.

Tendon Ameliyatını Kim Yapar?

Tendon ameliyatı genellikle el cerrahları tarafından yapılır. Tendinit için ortopedi ve travmatoloji doktorlarına gidilir.

ZG Holistic Clinic tüm tedavi hizmetlerimiz için lütfen https://linktr.ee/zgholisticclinic adresini ziyaret ediniz.