Vertigo belirtileri zamanında doğru şekilde tespit edilip önlem alınmadığı taktirde kişinin hayat kalitesini düşürür ve ciddi hastalıklara yol açabilir. Baş dönmesi şeklinde ortaya çıkan belirtiler bulantı, kusma ve denge kaybı semptomları olarak da kendini gösterir. Vertigo ataklarının şiddetli olanları kişinin günlük hayatını zorlaştırmakla beraber ciddi tehlikelere de yol açabilir.

ZGHolistic Clinic olarak vertigo belirtilerini, tedavi yöntemlerini ve konu ilgili sıkça sorulan diğer soruları sizler için kaleme aldık.

Vertigo Nedir?

Vertigo, kişinin etrafındaki her şeyin döndüğünü hissetmesine sebep olan bir baş dönmesidir. Vertigo bir hastalık olduğu gibi diğer hastalıkların belirtisi de olabilir. Vertigonun temel nedeni  beyin, iç kulak ve bu ikisi arasında bulunan sinirler içerisinde meydana gelen rahatsızlıklardır.

Her baş dönmesi vertigonun belirtisi olarak görülmemelidir. Bu rahatsızlıkta ataklar kişinin günlük hayatını etkileyecek derecede yoğun olabileceği gibi belli belirsiz de olabilir. Vertigo kaynaklandığı yere göre iki türe ayrılmıştır: Periferik vertigo ve santral vertigo.

Periferik Vertigo

Periferik vertigo kulaktan kaynaklanan bir rahatsızlıktır. En sık görülen vertigo çeşididir. Başın hareket ettirilmesi sonucu baş dönmesi ortaya çıkar. Yapılacak bazı hareketler ile atakların önüne geçilebilir.

Santral Vertigo

Santral vertigo nörolojik sebeplerle ortaya çıkan bir rahatsızlıktır. Daha çok yaşlılarda (55-60 yaş sonrası) görülen bir türdür. Bu rahatsızlığın temel sebebi, beyin kan dolaşımından yaşanan yetersizliklerdir. Beyin, boyundan gelen ön ve arka damarlarla beslenir. Beyni besleyen arka damarlarda yaşanan yetersizlik denge kaybı, bulantı ve baş dönmesine sebep olabilir.

Vertigo Neden Olur?

Vertigonun başlıca nedenleri merkezi sinir sisteminde ve iç kulakta oluşan rahatsızlıklardır. Bunun dışında vertigonun nedenlerini şu şekilde açıklayabiliriz:

• İç kulağın iltihaplanmasından kaynaklanabilir.
  • Kızamıkçık, grip, çocuk felci, hepatit ve EBV virüslerini duyma kaybı ve baş dönmesine neden olabilir.
  • Meniere hastalığı vertigoya neden olabilir.
  • Beyin kanaması ve beyin damarlarının tıkanması vertigoya sebep olabilir.
  • Boyun ve kafa travması sonrasında vertigo belirtileri görülebilir.
  • Kan şekeri düşüklüğü ve diyabette vertigonun nedenleri arasındadır.
  • Panik ve anksiyete bozukluğu da vertigoyu tetikleyen etkenlerdendir.

Vertigo Belirtileri Nelerdir?

Vertigo belirtileri arasında en yaygın olan baş dönmesidir. Bunun yanında en yaygın belirti vücudun dengesini sağlamakta zorlanmasıdır. Baş dönmesi denge problemi ile birlikte kişinin sersemlemesine ve kontrolünü kaybetmesine neden olur.

Başlangıç Belirtileri

Vertigo başlangıç belirtileri bilinmeli ve erken dönemde bu rahatsızlığın tedavisi için gereken önlemler alınmalıdır. Vertigo atak belirtileri genel olarak şunlardır:

1. Baş dönmesi sonrası ortaya çıkan denge problemi.
  2. Baş ağrısı.
  3. Denge kaybından dolayı sersemlik hissi.
  4. Hareket edince ya da yolculuk sırasında yol tutması.
  5. Baş dönmesi ile birlikte ortaya çıkan mide bulantısı ve kusma.
  6. Kulak tıkanması ve çınlaması.
  7. Gözlerde ortaya çıkan kayma ve göz kapağında titreme.

Santral Vertigo Belirtileri

Santral vertigo beyindeki denge merkezinden kaynaklı rahatsızlıklar sonucu ortaya çıkar. Beyin damarlarındaki bozukluklar, tümör ve anevrizma vertigoyu tetikleyen hastalıklardır. Aynı zamanda nörolojik vertigo olarak da adlandırılır. Santral vertigo belirtileri şu şekildedir:

1. Beyindeki denge sistemlerindeki problemlerden kaynaklanan hafif ve aynı düzeyde devam eden baş dönmesi.
  2. Gözlerin istemsiz hareketleri (tek ya da iki yönlü).
  3. Nadir olarak görülen işitme kaybı ve kulak çınlaması.
  4. Konuşma bozukluğu.
  5. Baş dönmesine eşlik eden çift görme.
  6. Yutkunma ile ilgili ortaya çıkan sıkıntılar.
  7. Şiddetli seyreden denge bozuklukları.

Bilinen diğer bir ismi ile nörolojik vertigo belirtileri beyne giden kanın azalmasına bağlı olarak ortaya çıkar. Semptomlar arasında yer alan baş dönmesi diğer türlere göre daha uzun sürmektedir. Bu rahatsızlığın tedavisi zaman alır.

Periferik Vertigo Belirtileri

Periferik vertigo vestibüler ya da iç kulaktan kaynaklanan bir hastalıktır. Bu hastalığın nedenleri arasında soğukta kalma ve iç kulağın sebep olduğu travmalar vardır. Bu durumlar vertigo ataklarına yol açar. Periferik vertigo belirtileri şu şekildedir:

1. Artıp azalan ve sık sık şiddetlenmekle birlikte gecede devam eden baş dönmesi.
  2. Her zaman görülen gözün istemsiz hareketleri.
  3. Çok sık görülen işitme kaybı ve kulak çınlaması.
  4. Vücudun hareketine göre hissedilen bulantı ve sonrasında oluşan kusma.
  5. Kulakta ortaya çıkan dolgunluk, çınlama ve uğultu.

Periferik vertigoda baş dönmesi kısa sürelidir. Aynı zamanda bu tür de bilinç kaybı ve görme bozukluğu gibi semptomlar görülmez. Doğru tanı konulduğunda rahatsızlığın tedavisi oldukça kolaydır.

Yaşlılarda Vertigo Belirtileri

Yaşlılarda işitme ve denge sorunuyla birlikte gelişen baş dönmeleri ve dengesizlik hissi ortaya çıkabilir. Bunun sebebi yaşlılarda dengeyi sağlama görevi olan organların fonksiyonlarını yerine getirememesidir.

Yaşlılarda vertigo belirtileri

Benign paroksismal vertigo en sık görülen türdür. Genellikle yaşlılarda ortaya çıkan bir rahatsızlıktır. Pozisyonel vertigo belirtileri şunlardır:

• En fazla bir dakika süren baş dönmeleri.
  • Başı hareket ettirince ya da yatakta dönünce ortaya çıkan baş dönmesi.
  • Okuma sırasında göz yorgunluğu ile birlikte ortaya çıkan baş dönmesi.
  • Yaşlılarda vertigo belirtileri arasından en yaygın olanı duyusal sinirlerde meydana gelen tahribattan kaynaklı beyne iletilen mesajların azalması sonucu oluşan baş dönmesi.
  • Eğilip doğrulurken ya da yukarı bakarken ortaya çıkan sersemlik hissi.
  • Yürürken ortaya çıkan sallanma hissi.

Benign paroksismal vertigo belirtileri genellikle başın hareket etmesi ile ortaya çıkmaktadır. Özellikle baş dönmesi semptomları rahatsız edici olsa da zor bir hastalık değildir. Belirtiler şiddetlenmediği sürece tedavi gerektirmez.

Vertigo Testi Nasıl Yapılır? Tanısı Nasıl Konur?

Vertigoya tanı konulabilmesi için öncelikle hastanın şikayetleri dinlenir ve fiziki muayene yapılır. Bu muayene sonrasında hastalığın sebebi araştırılır. Bunun için merkezi sinir sistemi ve iç kulakla alakalı testler yaptırılır. Doktorun isteğine göre ultrason, anjiografi ve MR çektirilebilir.

İç kulak kanallarındaki sıvı hareketlerinden kaynaklanan rahatsızlıkların ortaya çıkarılabilmesi için Videonistagmografi(VNG) testi yapılır. Bu test, vertigonun türüne göre en uygun tedavinin belirlenmesine yardımcı olmaktadır.

Vertigo Tedavisi Nasıl Yapılır?

Vertigo tedavisi bu rahatsızlığa sebep olan hastalığın çeşidine göre belirlenir. Beyin ile alakalı bir sorundan kaynaklanıyorsa hasta nörolojiye, psikolojik bir durum söz konusu ise psikiyatri kliniğine yönlendirilir.

Beyin ile ilgili bir sorundan dolayı vertigo hastalığı belirtileri görülüyorsa ilaç tedavisi ya da cerrahi operasyon ile tedavi edilebilir. Hastalığın tedavisi sonrası vertigonun belirtileri de yol olur. Vertigo orta kulak iltihabından kaynaklanıyorsa tedavi için hastanın antibiyotik ilaç kullanması gerekir. Bu yöntem faydalı olmaz ise ameliyat gerekebilir.

Yaşlılarda görülen pozisyonel vertigo ise tedaviye ihtiyaç duymadan bir kaç hafta ya da birkaç ayda kendiliğinden geçebilir. Sadece hastalara bazı pozisyonlar gösterilir. Hastaların istirahat etmeleri, bol sıvı tüketmeleri ve ani hareketlerden kaçınmaları istenir.

Vertigo tedavisinde kişilerin bol su tüketmesi ve kafein, sigara ve alkoldan uzak durması gerekmektedir. Vertigo belirtileri bitkisel tedavi yöntemleri arasında elma sirkesi ve zencefil en bilinen besinlerdendir. Vertigodan kaynaklı baş dönmesi ve ağrısının giderilmesi için 1 kaşık elma sirkesi içilmesi tavsiye edilmektedir. Ayrıca zencefil tüketmenin de hastalığın belirtilerini azalttığı belirtilmektedir.

ZGHolistic Clinic uzmanları vertigo belirtilerinin tedavisi konusunda doğal yöntemleri kullanarak çözümler üretmeyi amaçlamaktadır. Geçmeyen vertigo belirtileri için lütfen bizimle iletişime geçin.

Vertigo Belirtileri Hakkında Sıkça Sorulan Sorular

Vertigo Olup Olmadığını Nasıl Anlarım?

Başım dönüyor gözlerim kararıyor midem bulanıyor gibi şikayetler sık görülmesiyle birlikte vertigo genel olarak tekrar eden baş dönmesi şeklinde ortaya çıkan bir rahatsızlıktır. Baş dönmeleri geçmiyor ve tekrarlanıyorsa bu rahatsızlıktan şüphelenilebilir. Ancak tam olarak teşhis konulması için mutlaka uzman bir hekime gitmek gerekir.

Vertigonun En Belirgin Özelliği Nedir?

Vertigonun en belirgin özelliği baş dönmesine neden olmasıdır. Ancak her baş dönmesi vertigo belirtisi olarak değerlendirilemez. Peki vertigo belirtileri baş ağrısı yapar mı? Baş dönmesinde olduğu baş ağrısı da semptomlar arasındadır. Ancak vertigonun bütün türlerinde baş ağrısı belirgin bir özellik olarak görülmez.

Vertigo Psikolojik Bir Hastalık mıdır?

Vertigonun sebepleri arasında psikolojik sıkıntılar da yer almaktadır. Bu türe psikojenik vertigo adı verilir. Kişilerin stresli, kaygılı ve üzüntülü olduğu durumlarda belirtileri ortaya çıkar. Psikojenik vertigo belirtileri kişi stresli, kaygılı ve üzüntülü olduğu durumlarda ortaya çıkar. En yaygın belirtileri baş dönmesi ile birlikte ortaya çıkan denge problemleridir.

Vertigo Olan Biri Nasıl Uyumalı?

Vertigo belirtileri gösteren biri düz bir pozisyonda uyumalıdır. Çünkü vertigo hastalarının yatış şekilleri bile atakların gelişimi ve sıklığı açısından oldukça önemlidir. Kulak içerisinde yer alan denge kristallerinin pozisyonları baş dönmesini etkileyen temel faktörlerdendir. Kişinin uzun müddet başını eğik tutması atakların oluşumuna neden olabilir. Bu açıdan uykuda ve hayatın her anında alınacak önlemler kişinin hayat kalitesini yükseltebilir.