FDG tutulumu, kanser hücrelerinin belirlenmesini sağlayan portizon emisyon tomografisi (PET) işleminde öne çıkan kavramlardan bir tanesidir. Radyoaktif içeriğiyle bilinen FDG, fluoro deoksi glukoz bileşenlerinin kısaltmasından meydana gelir.

Vücuttaki tüm hücrelerin gelişimi ve çoğalması için gerekli olan FDG özellikle glukoz içeriğiyle kanser hücreleri tarafından çok sevilir. Normal hücrelere kıyasla daha şiddetli bir hızla çoğalan kanser hücreleri, ihtiyaç duydukları enerjiyi FDG sayesinde alır.

FDG tutulumu ne demek gibi soru işaretlerinin en net cevabı, kanser ve belirli anomalilerin belirtisi olduğu şeklinde verilebilir. PET taraması sırasında kanserli hücrelerde yoğunlaştığı tespit edilen FDG tutulumu, hastalığın teşhis edilmesini sağlar. FDG tutulumu nedir ve belirtileri nelerdir gibi soruların detaylarına sayfayı kaydırmaya devam ederek ulaşabilirsiniz.

FDG Tutulumu Kanser Midir?

FDG tutulumu kanser olmamakla birlikte hastalığın belirteçleri ve tespit kriterleri arasında yer alan faktörlerden biridir. PET görüntüleme uygulamaları sırasında kanserli hücrelerin yoğunlaştığı alanları gösteren FDG tutulumu, erken teşhise yardımcı olur.

FDG tutulumu belirtilerinin tespit edilmesi sadece kanserli hücrelere işaret etmez. Farklı hastalıklara bağlı olarak da FDG miktarında yoğun artışlar meydana gelebilir. Kanser hastalığına kesin teşhisi koymak için FDG tutulumu bulgusu tek başına yeterli değildir.

Diğer belirtilerle beraber teşhis edilmesi gereken FDG tutulumu, PET taramasında uzmanlara önemli bulgular sunar. Bu sebeple FDG tutulumu kanser midir sorusuna kesin evet cevabı verilmemekle birlikte sadece bir belirteç olduğu söylenebilir.

En Çok FDG Tutulumu Gösteren Kanserler Hangileridir?

FDG tutulumu oranının taramalarda en yoğun şekilde saptandığı kanser türleri aşağıda sıralanmıştır:

●Akciğer Kanseri

●Lenfoma

●Kolorektal Kanser Türleri

●Göğüs Kanseri

●Özofagus Kanseri

●Baş ve Boyun Kanseri

●Pankreas Kanseri

●Mesane Kanseri

PET ve diğer taramalarda teşhisi kolaylaştıran FDG tutulumu değeri ile en çok teşhis edilen kanser türleri bunlardır. Vücudun farklı bölgelerinde gelişen bu kanser türlerine bağlı olarak FDG tutulumu belirtileri daha yoğun şekilde gözlemlenir. Hastalığın evresine göre tutulum seviyesi ve hücrelerin yoğunluğu değişiklik gösterir.

Daha fazla bilgi için hemen https://www.zgholisticclinic.com/kanser adresimizi ziyaret edebilirsiniz.

FDG Tutulumu Gözlenemeyen Kanser Türleri Nelerdir?

PET ve diğer taramalarda FDG tutulumu seviyesinin tespit edilemediği kanser çeşitleri mevcuttur. Hastalığın sinsi şekilde ilerlemesine yol açan bu durum, erken teşhis şansının ortadan kalkmasına yol açar.

Bazı kanserlerde kendini çok az miktarda belli eden FDG tutulumu, belirli durumlarda hiçbir şekilde saptanamaz. Düşük seviyedeki beyin tümörleri, mideye bağlı gelişen kanserler ya da mezotelyoma gibi durumlar, FDG tutulumu bakımından daha sınırlı bulgulara sahiptir.

Fgd tutulumu olan bir hasta yatakta yatmaktadır

Hastaların metabolizması, kanserin bulunduğu bölge ve büyüklüğü de FDG tutulumu belirtilerinin yok olmasına sebep olabilir. Bu sebeple PET ve diğer taramalarda FDG tutulumu değerinin tek başına herhangi bir geçerliliği yoktur.

FDG tutulumu saptanmamıştır ne demek sorusunun yanıtına kesin bir cevap verilemezken görüntüleme esnasında bu yönde bir kanser bulgusunun tespit edilmediği söylenebilir. Diğer değerler takip edilerek hastalarda gizli kanser gelişimi olup olmadığı araştırılır.

FDG Tutulumu, Kanser Dışında Hangi Durumlarda Görülür?

FDG tutulumu teşhisi, kanser hâricinde birden çok hastalıkta kendini gösterebilir. FDG tutulumu seviyesinde artışa yol açan bu etken ve hastalıklar, aşağıda sıralanmıştır:

Enfeksiyona Bağlı Hastalıklar: Viral, bakteriyel ve fungal enfeksiyon kaynaklarına bağlı

İnfomasyon Çeşitleri: Romatoid artrit ve spondiloartropatiler gibi inflamatuar hastalıklar

Granülomatöz Hastalıkları: Tüberküloz, sarkoidoz ve histoplazmoz gibi granuloma sebep olan hastalıklar

Çeşitli Travmalar: Darbe, kaza ya da cerrahi müdahaleye bağlı olarak gelişen travmaların ardından

Nörolojik Semptomlar: Multipl skleroz ve alzheimer gibi nörolojik kaynaklı hastalıklar

Kas Hastalıkları: Miyozit ve benzeri inflamatuar kas hastalıkları

Tiroid Bezi Sorunları: Hipertiroidi ve tiroid kanseri gibi durumlar

Kullanılan İlaçlar: Kortikosteroid kaynaklı ilaçlar ve kemoterapi sürecinde verilen kimyasallara bağlı olarak kişilerde yüksek FDG tutulumu tespit edilebilir.

FDG Tutulumu İzlendi Ne Demek?

FDG tutulumu izlendi ne demek sorusunun yanıtı, kısaca vücudun belirli bir noktasında artışa geçen floro deoksi glukoz seviyesinin tespit edilmesi, şeklindedir. Vücudun herhangi bir noktasında toplanan radyoaktif izleyici alımının belirlenmesinin ardından FDG tutulumu pozitif olarak değerlendirilir.

Fgd tutulumunu yansıtan kanser hücresi şekli

Vücutta artışa geçen metabolik aktiviteye bağlı olarak hastalarda herhangi bir kanser, iltihap, enfeksiyon ya da patolojik bir sorunun bulunması muhtemeldir. Metabolik aktivite artışı ne demek sorusu da bu şekilde anormal radyoaktif hücre birikimi şeklinde açıklanabilir.

PET ve diğer taramaların kullanımıyla tespit edilen FDG tutulumu, gerekli incelemelerin ardından kesin tanıya ulaştırır. Taramaların ardından yüksek seviyede FDG tutulumu görülmese de hastalar riskli gruba dâhil edilebilir.

FDG Tutulumu Saptanmamıştır Ne Demek?

FDG tutulumu saptanmamıştır ibaresi, vücudun belirli bir noktasında metabolik toplanma yaşanmadığını ifade eder. Yani FDG tutulumuna dair yapılan incelemelerde sonuç negatif olarak değerlendirilir.

Eğer taramaların sonucunda FDG tutulumu değeri tespit edilmez ise vücutta anormal şekilde toplanan radyoaktif maddenin olmadığı belirlenir. Radyoaktif maddelerin anormal birikimi sonucunda ortaya çıkan FDG tutulumu, iltihap ve enfeksiyonların en büyük belirtisidir.

PET ve diğer görüntüleme işlemlerinde bu birikmeye rastlanmazsa  kesin olarak hastalık yoktur demek doğru değildir. Anomali ya da enfeksiyon kaynaklı herhangi bir hastalık olup olmadığını kesinleştirmek için klinik tarama ve özel testlere ihtiyaç vardır.

FDG Tutulumu Fizyolojik Sınırlardadır Ne Demek?

FDG tutulumu fizyolojik sınırda ne demek sorusunun doğrudan hitap ettiği bu konu, hastalardaki hücre birikiminin standart gruba yakın olduğudur. Fizyolojik sınırda olan FDG tutulumu değeri, vücutta herhangi bir kanser başlangıcı, iltihap ya da enfeksiyon olmadığının işaretlerini sunar.

Vücutta biriken FDG tutulumu değeri, tüm şartlara uyum sağlayarak normal sınırlar içinde kalır. Sağlıklı doku ve hücreler için belirlenen FDG oranı sınırı, fizyolojik değerlerle saptanır. FDG tutulumu için belirlenen fizyolojik sınır, sağlıklı ve normal bireylerin güncel hayatları üzerinden yapılan PET taramalarıyla belirlenir.

FDG tutulumunun fizyolojik değerlere uygun olduğunun tespit edilmesi aynı zamanda anormal hücre hareketlerinin gerçekleşmediğine dair kanıt sayılabilir. Bu sebeple kanser taramalarında ve düzenli kontrollerde FDG tutulumu değeri dikkate alınır.

Bir kadın hasta doktoru ile konuşmakta

Kesin olarak hastalık olmadığına işaret etmeyen FDG tutulumu değeri, sağlık taramalarındaki diğer tahlillerle birlikte değerlendirilmelidir. Özellikle fizyolojik ve kanser gibi hastalıkların belirtilerine rastlanılması durumunda tek başına FDG tutulumu değeri yeterli değildir.

Tarama ve teşhis süreçlerinde gerekli tüm işlemleri uygulayan FDG tutulumu tedavi merkezlerinde, hastaların genel sağlık durumu dikkate alınır. Hastaların tüm fizyolojik gelişmelerini yakından takip eden Ankara FDG tutulumu tedavisi merkezinden destek alabilirsiniz. Hemen iletişim kurun!