Diyabetik ayak yarası bakımı, şeker hastaları için hayati derecede önemlidir ve ancak alanında uzman kişiler tarafından steril bir ortamda yapılmalıdır. Gerekli ön kontrolü yapan ve hastanın hikayesini dinleyen doktor/lar, hastanın şikayetlerine bağlı olarak kendisine bazı testler yapar ve bunun sonucuna göre krem ya da ilaç tedavisi başlatılır.

Her hastada aynı şekilde seyretmeyen bu semptomların yan etkilerini minimal düzeyde tutmak için kişinin düzenli olarak sağlık personellerinin yardımıyla yara bakımı yaptırması oldukça önemlidir. Ancak burada alkol ve tentürdiyot gibi alışılagelmiş pansuman maddelerinin yerine sterilize edilmiş su kullanılarak yara bakımı yapılmalıdır.

ZGholistic Clinic olarak sizler için hazırladığımız diyabetik ayak yarası bakımı konulu yazımız ile ilgili daha fazla bilgi edinmek için sayfayı aşağı doğru kaydırarak okumaya devam edebilirsiniz.

Diyabetik Ayak Yarası Nedir?

Diyabetik ayak yarası, adından da anlaşılacağı üzere, şeker hastalarında gözlemlenen ve etkilerini vücudun farklı bölgelerinde gösterebilen bir rahatsızlıktır. Şeker hastalarının ayaklarında ortaya çıkan çatlak ve genel ağrı hali, diyabetik ayak yarasına bağlı olarak gelişen bir durumdur. Üstelik sadece ayak bölgesinde değil, etkisini tüm vücuda yayan bu rahatsızlık tedavi sürecine bağlı olarak hastanın hayatını etkileyebilecek güce sahiptir.

Diyabetik Ayak Yarası Belirtileri

Diyabetik bir hastanın ayağında yanma, uyuşukluk, his kaybı, çatlama, terleme ve kuruma gibi belirtiler baş gösterebilir. Bu durumda hastanın vaskülopati olma ihtimali doğar ve yaranın ayak üzerinde tamamen varlık kazanmasına fırsat tanımaksızın derhal doktoruna başvurması gerekir.

Diyabetik ayak yarası belirtileri geniş bir zamana yayılarak ortaya çıktığı için ilk etapta anlaşılması zordur. Dolayısıyla kesin tanı için müteakip maddelerde verilen belirtilerle karşılaşmanız durumunda, doktorunuzla görüşmeniz önemlidir. Şeker yarası olarakda bilinen diyabetik ayak yarası belirtileri şu şekilde sıralanabilir:

1. Yürüme esnasında bacaklarda ya da ayaklarda hissedilen ağrılar,
  2. Normalin üstünde seyreden kan şekeri değerleri,
  3. Ayak çevresinde ağrı ve kızarıklık,
  4. Batık ayak tırnakları,
  5. Topuklarda kuruluk ve çatlaklık,
  6. Müdahalede gecikme durumunda şok geçirme.

Diyabetik Ayak Yarası Bakımı Nasıl Yapılır?

Diyabetik ayak ülseri bakımında öncelikli olarak yaranın düzenli temizlenmesini sağlanmalıdır. Bu sayede temizlenen bölge mikroplardan arındırılarak yaranın nemlendirilmesine olanak tanınır.

Bakım sürecinde sık kullanılan madde, kanımızla aynı oranda tuz miktarına sahip olan serum fizyolojiktir. Ancak bu maddenin bulunmadığı durumlarda normal suyla da temizlik işlemi gerçekleştirilebilir. Burada özellikle suyun temiz olması çok önemlidir. Bunun için önceden kaynatılmış suyu da kullanabilirsiniz.

Ayak yarası bakımında mikropları öldürmek için alkol, tentürdiyot, ve diğer iyotlu bileşiklerin kullanılması durumunda yara iyileşmesi gecikebilir. Dolayısıyla bu bileşikler yaranın üstüne değil, çevresine uygulanırsa bakteri oluşumunun engellenmesi sağlanabilir. Ancak her halükarda bu tip maddelerin cildinizle temasından önce alerjik olup olmadığınızı bilmenizde fayda vardır.

Şeker yarası bakımının sağladığı en büyük etki, vücutta istenmeyen ölü dokuların, artık maddelerin ve iltihap akıntılarının mikrop oluşumunun engellenmesi adına uzaklaştırılmasıdır. Bu işlem genel adıyla debridman olarak anılır.

Pansumanın yapıldığı esnada görülen en basit debridman işlemi, yaraya yapışan gazlı bezin kaldırılırken beraberinde dokuları da kopartmasıdır. Bu durum, fazla debridmana ihtiyaç duyulduğunda hastanın tek başına bu işlemi yapamayacağı anlamına gelir.

Kronik yara bakımında ozon tedavisi hakkında bilgi almak için https://www.zgholisticclinic.com/yara-bakiminda-ozon-tedavisi yazımızı inceleyebilirsiniz.

Diyabetik Ayak Yarası Bakımını Kimler Yapabilir?

Diyabetik ayak yarası herkeste aynı şekilde gözlemlenmediği gibi, kendisinin de günden güne değişen bir ihtiyaç seyri bulunur. Bu yüzden diyabetik ayak yarası pansumanı işinin ehli olan sağlık personelleri tarafından yapılmalıdır.

Kronik yara bakımı alanında hizmet veren  sağlık merkezleri, büyük hastanelerin ilgili konseyleri ve evde bakım hizmeti gösteren sağlık ekipleri bu bağlamda yardım alabileceğiniz mecralardan bazılarıdır.

Hastanın kendi başına veya yakınlarından destek alarak uygulamaya çalıştığı iyi niyetli tedavi yöntemleri, çoğunlukla hastalığı ileri safhalara taşımaya meyillidir. Bu bağlamda başta kendiniz olmak üzere, yakınlarınızın da şeker hastalığı ve yara bakımı konusunda donanımlı olması size kriz anlarında hayatınızı kurtaracak bir avantaj sağlar.

Elinde makas ve medikal yara bandı ile yara tedavisi yapan doktor

Diyabetik Ayak Yarası Bakımında Ne Gibi Malzemeler Kullanılır?

Gazlı bez, yara bandı ve sargı bezi diyabetik ayak yarası pansumanı boyunca kullanılan tıbbi malzemelerden bazılarıdır. Bu malzemelerin tedavi sürecindeki etkilerini göstermesi adına yapışmaz, emici, dayanıklı ve yalıtım gibi özelliklere sahip olması gerekir. Aksi halde ilgili bölgede ısı ve sıvı kaybını önleyemeyen pansuman malzemelerinden sızan enfekte sıvılar sağlıklı dokulara ulaşarak onlara da zarar verir.

Diyabetik Ayak Yarası Bakımı Yaparken Nelere Dikkat Etmek Gerekir?

Tedavi sürecinde dikkat edilmesi gereken en önemli nokta, ayakların kuru ve temiz olmasıdır. Aksi halde nemli bölgeler mantar gibi enfeksiyonel yaralara yol açarak hastalığı başka bir boyuta taşır. Aynı şekilde ayak tırnaklarının bakımı da bu süreçte hayati öneme sahiptir.

Hastanın normalde de öngörüldüğü gibi, düzenli olarak tırnaklarını kesmesi ve bu bölgeyi temiz tutması gerekir. Tırnak batması gibi rahatsızlık verici durumlardan kaçınmak için tırnaklar etten ayrı olarak düz bir şekilde kesilmelidir.

Ne Tür Bitkisel Ürünler Kullanılabilir?

Doktorunuzun ayak ülseriyle ilgili verdiği ilaçları aloe vera gibi bitkisel ürünlerle destekleyerek hastalık sürecinizi kısaltmak isteyebilirsiniz. Zira yapılan araştırmalar, aloe veranın iltihap ve ağrılar üzerinde olumlu etkiler sunduğunu gösterir.

Aynı şekilde balın da diyabetik ayak yarası bitkisel tedavi kapsamında iltihaplı bölgeler üzerinde iyileştirici etkileri bulunur. Birçok terapötik faydası bulunan balı yara bölgesinde kullanmak isteyenlerin, tuzlu suyla temizledikleri bölgeyi balla kaplayıp sonrasında gazlı bezle sarması gerekir.

Ne Tür İlaçlar Kullanılabilir?

Tedavide kullanılan ilaçlar, hastadan hastaya değişkenlik gösterir. Kimi hastaların tedavisi diyabetik ayak yarası kremi ile sürdürülürken kimi hastalardaysa antibiyotik gibi farklı ilaç türlerine başvurulur.

Ayak Yaralarına Ne İyi Gelir?

Ayak yaralarından şikayetçi olan kişilerin öncelikle kan dolaşımlarını güçlendirmek için şeker düzeylerini normal sevilerde tutmaları gerekir. Ayrıca yapılabilecek türlü ayak egzersizleri sayesinde de bu bölgedeki kan dolaşımı hızlandırılabilir.

Ayak Yaraları İçin Evde Ne Yapılabilir?

Ev ortamında tek başınıza ya da yakınlarınızla ayak yaralarınıza tedavi uygulamadan önce içinizden en az 1 kişinin bu konuda bilgili olması gerekir. Aksi halde hastalığınızı kendi ellerinizle ileri bir safhaya taşıyabilirsiniz.

Evde öncelikle yaralı bölgeyi sürekli olarak temiz tutmanız gerekir. Ayrıca doğru tırnak kesimi, sürekli çorap değişimi ve ayak bölgenizde enfeksiyona yol açacak küçük detaylara dikkat etmek, evde yapabileceğiniz en iyi yöntemlerin başında gelir.

Diyabetik Ayak Yarası Tedavi Merkezleri

Diyabetik ayak yarası, alanında uzman doktorlar ve sağlık merkezleri tarafından gerçekleştirilmesi önemlidir. Çünkü bu hastalık herkeste aynı şekilde seyretmediği gibi kendi içinde de sürekli olarak değişkenlik gösteren bir tutuma sahiptir. Dolayısı ile bu noktada uygulanamacak tedavi de hastadan hastaya farklılık gösterecektir.

ZGHolistic Clinic gibi diyabetik ayak yarası tedavi merkezleri, hastaya özel uygulanan tedavi yöntemleri ile rahatsızlığın ortadan kaldırılması adına önemli bir role sahiptir.

Bütüncül bir yaklaşımla hastalığınızı ele alarak farklı tedavi yöntemleri uyguladığımız kliniğimiz ile iletişime geçerek yara bakımında uzman doktorlarımızdan yardım alabilirsiniz.